Griffins bue & pilmakeri
Moderator: GreenMan
Oppliming med 4 cm refleks høres bra ut, da vil jeg tro den ligger på rundt 2,5, kanskje 3 når klemmene er fjernet, litt avhengig av spennet i laminatene, og hvor tykke de er.
Lykke til!
Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
.....
Den har 3cm reflex nu efter lite tillring.
Det här var svårt. Min planka var inte tillräckligt tjock längst ut för att göra en stark båge tror jag. Den böjjde bara mot topparna först så jag fick ta av lite mer än jag trodde längst in. Den här designen är helt avhängig av att topparna inte böjjer så det är lixom inte mycket man kan göra.
Tillring med lång sträng:
Jag tycker böjjen ligger lite för långt ut, men jag vet inte heller hur mycket mer det innanför kommer böjja sig när jag får upp den i braceheight och sen drar.
Det här var svårt. Min planka var inte tillräckligt tjock längst ut för att göra en stark båge tror jag. Den böjjde bara mot topparna först så jag fick ta av lite mer än jag trodde längst in. Den här designen är helt avhängig av att topparna inte böjjer så det är lixom inte mycket man kan göra.
Tillring med lång sträng:
Jag tycker böjjen ligger lite för långt ut, men jag vet inte heller hur mycket mer det innanför kommer böjja sig när jag får upp den i braceheight och sen drar.
Den håller fint. Nu är ju bågen ganska lång, men jag planerar en kortare och inte lika bred båge i framtiden, där får vi se vad den går för.
Men jag har inte tänkt att spara bågen till en flightbåge, jag ska se om den skjuter fint och om den gör det så vill jag använda den till både tavla och 3d.
Den är inte färdig ännu, som vanligt har jag lite speciella saker i huvvet
Men jag har inte tänkt att spara bågen till en flightbåge, jag ska se om den skjuter fint och om den gör det så vill jag använda den till både tavla och 3d.
Den är inte färdig ännu, som vanligt har jag lite speciella saker i huvvet
Driv på, Griffin! Det er god plass til flere medlemmer i +250-klubben! Husk at vi skal ha lengdeskyting i Nord-Trøndelag i vår!
"And he was clad in cote and hood of greene.
.....
.....
Tack. Jag har absolut lust att laga en flightbåge men det blir inte den här.
Detta är en testbåge
Är det någon som vet sånn cirka hur många pounds 4mm extra längs med hela bågen plussar på? Om man ser till en hyffsat normal flatbåge ca 4.5cm bred och 170-180cm lång?
Medans vi är där...hur många pounds extra ger en bambusbacking? Den känns typ som ett pund eller nått men det blir ju annorlunda när den kommer på plats.
Detta är en testbåge
Är det någon som vet sånn cirka hur många pounds 4mm extra längs med hela bågen plussar på? Om man ser till en hyffsat normal flatbåge ca 4.5cm bred och 170-180cm lång?
Medans vi är där...hur många pounds extra ger en bambusbacking? Den känns typ som ett pund eller nått men det blir ju annorlunda när den kommer på plats.