Humm, jeg forstod ikke helt hvordan den bambusbackede buen knakk. Var det faktisk bambusen som gav etter først?
Knakk den over den gamle knekke,med liminga? Hva slags sort bambus var det? Vi må jo huske at det finns mange (flere 100) sorter bambus og stort sett er det bare 4-5 (3?) av dem som brukes til fluestenger og buer.
Tonkin bambus, arundaria amabilis var foretrukket av stangbyggere og er nok vanligst blant vestlige (USA) buebyggere idag, vokser i Kina. noen få steder bare, visstnok..
Moso bambus, phyllostachus pubescens, vokser også i Kina, den dyrkes i hele Kina og brukes til bygninger, stillas og eksporteres i tusener av tonn til vesten og brukes til parkett. Funker greit til buer, men mange påstår at den ikke er så sterk som Tonkin. Andre mener det er
nesten det samme, i USA koster den nesten ingenting.
Madake bambus, phyllostachus bambusoides, er japansk bambus som brukes til Yumier og fluestenger. Take-Yumi betyra altså bambusbue. Denne har jeg aldri sett.
Så har vi "brøytestikke-bambus" som funker helt greit til barnebuer, ihvertfall i min barndom
De jeg har sett har Tonkin vært mye penere å se på, mørkere og gulere og virker også hardere, Moso er blekere og ikke så pen. De jeg har sett er inneholder også mer urenheter og slikt, og det er kortere mellom bladnodene/kvist.
Mange sorter dyrkes/høstes fordi de kan spises, fordi de er tette mllom nodene og blir blomsterpotter. Noen er tykke og noen er tynne... Noen er sikkert ikke særlig sterke heller..
K