Buer fra Haðaland

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

bowman skrev: Klin hele greia inn med lim. :-)
Jeg har ikke foretatt meg noe med stokken ennå, temperaturen her tilsier ikke at det er godt tørkevær uansett (stokken er tæla). MEN, er det ikke noe herk å ta igjen emner som er helt innklint med lim? Hvis jeg tar barken og basten helt av og kliner inn hele emnet, ender jeg jo opp med en ytre åring med casco- finish..?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Nei, da. Det vil se ut som lakk. En lett omgang med sikling og sandpapir, så er det borte. Ellers er det min erfaring at å splitte stokker i minusgrader kan være skummelt; større sjans for at den splittes galt. kanskje fordi treet er sprøere ? Men det er jo bare å ta stokken inn noen timer først, så er det problemet løst.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Helt kurant med lim. Jeg har sauset inn en barlindstokk med casco trelim og lagt den i spenn på en 2" 4". Sideveis, slik at den tørker så rett som mulig. Hele greia ser lakkert ut. Du får en roligere tørkeprosess med minimal mulighet for sprekker. Det er som Hardwood sier ikke noe vanskelig å få av limet når du begynner å jobbe med emnet. Bare rasp og høvl ivei. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Alternativt går det også an å spare seg for arbeidet i første omgang og la barken sitte på. Det går fint an å rive av barken og skrape/rive av restene med en sikling selv når den har fått tørke på stammen. Litt arbeid er det jo, men jeg hadde ikke gidda å brukt tid på å smøre lim over en hel stokk. Tørker man emnet på et mørkt og på et moderat fuktig sted trengs det vel verken bark eller lim for å hindre sprekker, foruten endeved da.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Alv
Bueskytter

Legg inn av Alv »

Veldig fin bue på første posten, både treverket, den lille imperfeksjonen og tauet gjør den mindre industriell og kjedelig. Hva slags tau er det?

Mener du Haða som Norrønt: Hǫrð eller Urgermansk: haruð, som i hord-land?
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Med Tau, mener du Strengen?

Strengmaterialet vi bruker er i 90% av tilfellene Dacron B50. Det er en ferdig vokset kunstfiber sene
som er bare litt elastisk.

Krigsbue-gutta & lengdeskytterene bruker et materiale som kalles "FastFlight",
som har en enorm styrke pr. diameter, og er omtrent like elastisk som en karbon-bjelke.

De som er mer opptatt av historisk korrekthet bruker i første omgang Lin eller Hamp.
Deretter sener eller bast fra trær (Lind/Alm).

Det som ALDRI blir brukt er nylon. Sk. flaggline eller flettet tau på rull.

Du ønsker en streng som ikke strekker seg noe særlig, uten å være helt uelastisk.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer

Legg inn av Allan »

Alv skrev:Veldig fin bue på første posten, både treverket, den lille imperfeksjonen og tauet gjør den mindre industriell og kjedelig. Hva slags tau er det?

Hm, nå måtte jeg se på bildene for å kunne svare. På de alle første bildene er det en linstreng laget av noe gammal snor, når bua er ferdig har den b50 streng med ei surring på midten av nevnte linsnøre. Lin er det materialet jeg liker best, det har en mye triveligere følelse en syntetisk fiber. På den tyngste bua mi bruker jeg noe a'la fast flight (diakron funker opp til om lag 60 pund). Jeg har brukt lin på 70 pund. Funker topp!

Haðaland (norrøn form av Hadeland, hjemdistriktet mitt) sees i sammenheng med et folkeslag «haðar», muligens en innvandrerende folkegruppe. Navnet på landskapet opptrer som navn på et folkland eller smårike i jernalderen.

"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

væl kann boga spenna,
ørvar drívur at renna."
Alv
Bueskytter

Legg inn av Alv »

dagsunde skrev:Med Tau, mener du Strengen?
Nei, jeg mente <insert sarcasm>. Det er jo tau...(!) :cry:
dagsunde skrev: Strengmaterialet vi bruker er i 90% av tilfellene Dacron B50. Det er en ferdig vokset kunstfiber sene
som er bare litt elastisk.

Krigsbue-gutta & lengdeskytterene bruker et materiale som kalles "FastFlight",
som har en enorm styrke pr. diameter, og er omtrent like elastisk som en karbon-bjelke.

De som er mer opptatt av historisk korrekthet bruker i første omgang Lin eller Hamp.
Deretter sener eller bast fra trær (Lind/Alm).

Det som ALDRI blir brukt er nylon. Sk. flaggline eller flettet tau på rull.

Du ønsker en streng som ikke strekker seg noe særlig, uten å være helt uelastisk.
Hamp er vel litt eksotisk hvis man skal lage noe europeisk av en viss alder? Hvis ikke tankene mine om manilla-rep er på feil spor. Ellers takk for info. :)
Allan skrev:
Alv skrev:Veldig fin bue på første posten, både treverket, den lille imperfeksjonen og tauet gjør den mindre industriell og kjedelig. Hva slags tau er det?

Hm, nå måtte jeg se på bildene for å kunne svare. På de alle første bildene er det en linstreng laget av noe gammal snor, når bua er ferdig har den b50 streng med ei surring på midten av nevnte linsnøre. Lin er det materialet jeg liker best, det har en mye triveligere følelse en syntetisk fiber. På den tyngste bua mi bruker jeg noe a'la fast flight (diakron funker opp til om lag 60 pund). Jeg har brukt lin på 70 pund. Funker topp!

Haðaland (norrøn form av Hadeland, hjemdistriktet mitt) sees i sammenheng med et folkeslag «haðar», muligens en innvandrerende folkegruppe. Navnet på landskapet opptrer som navn på et folkland eller smårike i jernalderen.
Dette er off-topic, men har du noen kilder til opplysningene dine? For jeg har holdt på wikipedia med akkurat de folkeslagene som innvandret til Norge (og som ingen har giddet å ta seg bry med å nevne der før), så jeg har Haruder og Ruugi som ble horda- og rogaland, og fulgt bevegelsene til disse rundt i europa, enten de kom fra eller til Norge, før jeg så malte meg fast i et hjørne, og fant ut at jeg måtte kontakte en eller annen professor i historie for å kunne få noen mer konkrete kilder, men hadeland var såvidt jeg vet først befolket av Daner, som tok de beste områdene på østlandet,
Navnet Hadeland er kjent fra runesteinen Dynnasteinen som er tidfestet til ca. 1050 og dessuten fra Snorres sagaer. Første stavelse i landskapsnavnet henspiller på folket haðar som trolig betyr «strid, kamp». Det svenske sognet Hassela i Hälsingland kan muligens være oppkalt etter mennesker som emigrerte dit fra Hadeland. Noen amatørhistorikere mener at...blablabla
Også Hǫrðar betyr "kriger, helt" (hvertfall er det noen på Hordaland-wikipedia som mener det, så jeg føler ikke det er helt urimelig å trekke en sammenheng her, både ved navnelikheten og forhistorien bak, samt at Oppland nå engang er en del av Norge og ikke Sverige slik det hadde vært mest naturlig, siden de allerede var sterkt etablert år 0, mens noe "nordmenn" (altså tyske emigranter fra folkevandringstiden) ikke var nevnt bosatt før 500 år etterpå, men absolutt levde opp til navnet sitt, for siden nordmenn er mer genetisk (ikke etnisk) tysk og nederlandsk enn både dansker og svensker, så må de vel på en eller annen måte ha presset seg fra vest til øst, for hvis det ikke skjedde med kamp, men med blanding av stammer, så hadde nordmenn vært svensk mest av alt, og kanskje ikke noe eget kongerike.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer

Legg inn av Allan »

Tau, javel, tau da...hm...jeg antar at det strengt tatt kun er buestrenger på bildene som kan sammenlignes med tau, så da er dem grei.

Om stedsnavn så kan jeg ikke sitere noen autorative kilder, jeg har lest en del om jernalderen, men ikke så nylig. Om jeg ikke husker feil så gikk vel Norge nesten klar av folkevandringene.

"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

væl kann boga spenna,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Hamp er ikke eksotisk i norden i det hele tatt! Så tankene dine er nok på villspor, ja...
Hamp ble dyrket i Norden fra mellom år 650 og 800 etter Kristus.

http://videnskab.dk/kultur-samfund/viki ... mp-i-norge
--
Dag.

skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer

Legg inn av Allan »

Hamp var en vanlig plante til mange praktiske formål tidligere. Jeg har hørt at den var råstoff til tau for vikingene. Hvis jeg ikke er helt lost nå trur jeg det ble funnet hampefrø blant gravgodset i osebergskipet. Og litt nærmere vår egen tid meiner jeg at det ble produsert lerret av hamp i europa så seint som på 1800- tallet. Da jeg hadde kunsthistorie ble vi fortalt at van Gogh brukte malelerret av hamp.

"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

væl kann boga spenna,
ørvar drívur at renna."
Alv
Bueskytter

Legg inn av Alv »

Allan skrev: Om stedsnavn så kan jeg ikke sitere noen autorative kilder, jeg har lest en del om jernalderen, men ikke så nylig. Om jeg ikke husker feil så gikk vel Norge nesten klar av folkevandringene.
Folkevandringstiden er ikke mitt felt og heller ikke noe akademiker, bare fylt av interesse siden jeg bor her hvor jeg kan spore familien tilbake til før svartedauden, til kristningen av Norge, når Bjørgvin bispedømme registrerte bosetningene for å kreve skatt til kirken, og siden det allerede var en bosetning som var i stand til dette, så må den ha vært eldre og derfor lurer jeg på om hvor de før det igjen kom fra.. men ja, der ligger hele det store spørsmålstegnet når det gjelder den påståtte ( http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... 1-4-1.djvu ) emigreringen fra Harz, i midt-Tyskland i nærheten av blokksberg faktisk :) (Harth-Harud)-Hard(syssel) på Jylland og deretter til Hardanger for så å bli Hord. For denne folkegruppen ble ikke nevnt bosatt i Norge rundt år null (men både dansker, svensker/gotlandere og kanskje til og med samer er nevnt, samt Ruugi), bare i kamp mot Cæsar hvor de tapte det området de gjorde krav på, men siden tok tilbake (Normandie). Og siden selve folkenavnet er etymologisk uberørt av keltisk innflytelse, i motsetning til andre germanske folkegrupper, så er det et spørsmål om de i det hele tatt emigrerte via Danmark 500 år senere, for det eldste danske skjelett som er funnet er 2000 år, mens den eldste norske bosetningen er 2500 år. Men f.eks. Ruugi ble nevnt år 0 langs kysten av nord-tyskland/østersjøen, men disse hadde båter som hverken hadde årer eller seil... :roll: Så hvordan Haruder (og Rugii for den saks skyld, siden nevnte bosetning er i Rogaland) kan ha vært bosatt på vestlandet 500 år før slaget mot Cæsar i forbund med Allemannerne, det blir omtrent som å si at australske urfolk hoppet fra Singapoor og på den måten har det seg at de holder til der i dag. Og jeg finner ingen kilder som beskriver dette omfattende, unntatt Varg Vikernes som fascinert beskriver legionene som hang til tørk i Teutenborg-skogen, som offer til Odin... Ikke at jeg vil komme på kant med Vikernes her, men han kan vel neppe brukes som kilde til noe encyklopedisk. :|

dagsunde skrev:Hamp er ikke eksotisk i norden i det hele tatt! Så tankene dine er nok på villspor, ja...
Hamp ble dyrket i Norden fra mellom år 650 og 800 etter Kristus.

http://videnskab.dk/kultur-samfund/viki ... mp-i-norge
Det var uhyrlig :!: , men tatt i betraktning den kollossale rekkevidden av handel de var i stand til, samt at det vel ikke kan sies å være en vanlig kulturvekst ellers i Europa, eller et klima hvor disse plantene hører hjemme eller trives i, så er det vel likevel eksotisk, slik som også mye annet vikinger tok med fra røvertokt. F.eks. påfugl på Island, i en historie jeg leste om Leif Erikson. Og at det ble "dyrket i Norden fra mellom år 650 og 800 etter Kristus" er vel en dristig påstand, om det er basert på "Friske analyser af prøverne viser, at der i perioden mellem år 650 og 800 efter Kristi fødsel blev dyrket hamp på gården." For sistnevnte sitat kan vel mer oversettes til at en eller annen gang (sannsynligvis senere enn tidligere) mellom 650-800 e.kr. på en gård i vest-agder, i Norge, samt på noen andre gårder sør i landet. Men det er jo unektelig usannsynlig at vikinger må ha sett verdi i tau av hamp, og at det bare bidro - om brukt i stor skala - til å gjøre sjøfarkostene enda mer forrut for sin tid. Men at det ble brukt til buestreng? Da trenger jeg kilder for å bli overbevist :)
Hamp var en vanlig plante til mange praktiske formål tidligere. Jeg har hørt at den var råstoff til tau for vikingene. Hvis jeg ikke er helt lost nå trur jeg det ble funnet hampefrø blant gravgodset i osebergskipet. Og litt nærmere vår egen tid meiner jeg at det ble produsert lerret av hamp i europa så seint som på 1800- tallet. Da jeg hadde kunsthistorie ble vi fortalt at van Gogh brukte malelerret av hamp.

Hamp var vel mer og mer vanlig i Europa helt siden ca. 1500 da de var i stand til å transportere det i store mengder fra der kan produsereres i enda større mengder, særlig Manilla-rep fra Filipinene var særlig verdifullt, og kanskje grunnen til at Nederland grunnla koloni der. Husker at jeg leste bøker om van Gogh til filler på biblioteket når de andre barna spilte fotball, og han ble nok også nevnt i timene med kunsthistorie, men det var nytt hva slags materiale han foretrakk til lerret. Så lærer noe nytt hver dag :) Han var jo en fattigfant, fyllik, syfilibefengt horebukk samt sinnsyk (egenskaper de fleste ser ut til å ha til felles når det gjelder europeisk kunsthistorie) i slutten av sitt unge liv, så kanskje det var rimelig med lerret av hamp? Ellers burde alle vite - som måtte lese dette - at det var øreflippen, og ikke hele øret han kuttet av, og at det var en gave til hans yndlingshore. :D
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Hamp var ikke ukjent i vikingtid i Norge. Det er et anerkjent faktum.
http://margo.student.utwente.nl/sagi/ar ... ring2.html

Du virker veldig skeptisk til mye av det vi sier når du spør om noe...
I der store og hele kan du stort sett ta det du får høre på dette forumet for god fisk.

Grunnen er at vi er utrolig opptatt av det vi holder på med, og brenner for å få ting korrekt.
--
Dag.

skyli manngi trúa!
Alv
Bueskytter

Legg inn av Alv »

dagsunde skrev:Hamp var ikke ukjent i vikingtid i Norge. Det er et anerkjent faktum.
http://margo.student.utwente.nl/sagi/ar ... ring2.html

Du virker veldig skeptisk til mye av det vi sier når du spør om noe...
I der store og hele kan du stort sett ta det du får høre på dette forumet for god fisk.

Grunnen er at vi er utrolig opptatt av det vi holder på med, og brenner for å få ting korrekt.
Det var i første rekke forbauselse med tanken på

Bilde

i forbindelse med "dyrket i Norden", for alt jeg vet om planten er at hvis du hadde forsøkt å dyrke en åkerlapp med cannabis, så hadde det blitt et magert resultat, sammenlignet med samme forsøk i sydlige strøk, særlig i områder som er svært tørre og nesten ørkenlignende, eller f.eks. høyfjellsområder i India og langs himalaya, hvor planten ennå lever som ugress. Men ser nå, etter videre lesning, at nesten samtlige områder av verden er egnet for dyrking, noe jeg ikke visste, siden jeg stort sett forbinder cannabis med narkotika og hvor synd det er at en så allsidig plante ikke lenger dyrkes i de fleste I-land pga lover om rus, fremfor tekstil, tau, håndtverk osv industri blir vektlagt i for høy grad, antageligvis pga papirindustrien i dag,
Bilde
bare pga uvitenhet (slik som jeg kunne fremvise), på samme som da den først ble forbudt pga den hallusinogene virkningen, som forøvrig også har tusenårige tradisjoner, på samme måte som mange medisinske egenskaper som nok i mange tilfeller har gått tapt, men heldigvis er på vei tilbake og har fått gjennomslag i flere land, og enda flere håper jeg for kreftpasienters skyld. Kan fiber kjøpes noen steder? Har noen ruller tau allerede som jeg har tenkt "hamp" om, men er ikke sikker, går isåfall ann å rulle fiberet ut av tauet og flette det på en bedre måte. med en eller annen voks? lurer også også på http://sv.wikipedia.org/wiki/Manilla_%28fiber%29 Står at det ikke trenger tjære så da er det jo på en måte allerede vokset, fra naturens side.

Skepsis forøvrig var at jeg hadde hjernen i wikipedia-modus , hvor det er strenge kildekrav og jeg fant ikke all den informasjonen jeg har nå, da, så da ble det terminert i fordel for noe bedre. Der (WP) kan jeg virkelig brenne for tema for å få alt korrekt. Bruke en halv dag på å få et avsnitt rett :) Så beklager selvsagt virkelig hvis jeg benektet fakta (og takker forøvrig til alle de som gir det), og lærer stadig bedre at jo mer jeg lærer, jo mindre vet jeg. Det er som med trær, ting kan forgrene seg i så mange retninger at det blir umulig å få alt inn i sammenhengen.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer

Legg inn av Allan »

Kildekritikk og epistemologi er spennene stoff, så var det det med «topic» da...

Over til noe annet: jeg har et nær ferdig grovformet emne i alm som nok har hatt det litt for varmt under tørking her i vinter og har fått en sprekk i ryggsida.

uploadfromtaptalk1360535002213.jpg
(33.56 kiB) Lastet ned 3105 ganger
Planen var ei relativt lett langbue, det estetiske er underordna på denna. Er det håp for dette emnet? Sprekken har ikke blitt større på et par måneder, så det blir ikke være enn det er.

"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

væl kann boga spenna,
ørvar drívur at renna."
Svar