Allan skrev:
Om stedsnavn så kan jeg ikke sitere noen autorative kilder, jeg har lest en del om jernalderen, men ikke så nylig. Om jeg ikke husker feil så gikk vel Norge nesten klar av folkevandringene.
Folkevandringstiden er ikke mitt felt og heller ikke noe akademiker, bare fylt av interesse siden jeg bor her hvor jeg kan spore familien tilbake til før svartedauden, til kristningen av Norge, når Bjørgvin bispedømme registrerte bosetningene for å kreve skatt til kirken, og siden det allerede var en bosetning som var i stand til dette, så må den ha vært eldre og derfor lurer jeg på om hvor
de før det igjen kom fra.. men ja, der ligger hele det store spørsmålstegnet når det gjelder den påståtte (
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... 1-4-1.djvu ) emigreringen fra Harz, i midt-Tyskland i nærheten av blokksberg faktisk

(Harth-Harud)-Hard(syssel) på Jylland og deretter til Hardanger for så å bli Hord. For denne folkegruppen ble ikke nevnt bosatt i Norge rundt år null (men både dansker, svensker/gotlandere og kanskje til og med samer er nevnt, samt Ruugi), bare i kamp mot Cæsar hvor de tapte det området de gjorde krav på, men siden tok tilbake (Normandie). Og siden selve folkenavnet er etymologisk uberørt av keltisk innflytelse, i motsetning til andre germanske folkegrupper, så er det et spørsmål om de i det hele tatt emigrerte via Danmark 500 år senere, for det eldste danske skjelett som er funnet er 2000 år, mens den eldste norske bosetningen er 2500 år. Men f.eks. Ruugi ble nevnt år 0 langs kysten av nord-tyskland/østersjøen, men disse hadde båter som hverken hadde årer eller seil...

Så hvordan Haruder (og Rugii for den saks skyld, siden nevnte bosetning er i Rogaland) kan ha vært bosatt på vestlandet 500 år
før slaget mot Cæsar i forbund med Allemannerne, det blir omtrent som å si at australske urfolk
hoppet fra Singapoor og på den måten har det seg at de holder til der i dag. Og jeg finner ingen kilder som beskriver dette omfattende, unntatt Varg Vikernes som fascinert beskriver legionene som hang til tørk i Teutenborg-skogen, som offer til Odin... Ikke at jeg vil komme på kant med Vikernes her, men han kan vel neppe brukes som kilde til noe encyklopedisk.
Det var uhyrlig

, men tatt i betraktning den kollossale rekkevidden av handel de var i stand til, samt at det vel ikke kan sies å være en vanlig kulturvekst ellers i Europa, eller et klima hvor disse plantene hører hjemme eller trives i, så er det vel likevel eksotisk, slik som også mye annet vikinger tok med fra røvertokt. F.eks. påfugl på Island, i en historie jeg leste om Leif Erikson. Og at det ble "
dyrket i Norden fra mellom år 650 og 800 etter Kristus" er vel en dristig påstand, om det er basert på "Friske analyser af prøverne viser, at der i perioden mellem år 650 og 800 efter Kristi fødsel blev dyrket hamp på gården." For sistnevnte sitat kan vel mer oversettes til at
en eller annen gang (sannsynligvis senere enn tidligere) mellom 650-800 e.kr. på en gård i vest-agder, i
Norge, samt på
noen andre gårder sør i landet. Men det er jo unektelig usannsynlig at vikinger må ha sett verdi i tau av hamp, og at det bare bidro - om brukt i stor skala - til å gjøre sjøfarkostene enda mer forrut for sin tid. Men at det ble brukt til buestreng? Da trenger jeg kilder for å bli overbevist
Hamp var en vanlig plante til mange praktiske formål tidligere. Jeg har hørt at den var råstoff til tau for vikingene. Hvis jeg ikke er helt lost nå trur jeg det ble funnet hampefrø blant gravgodset i osebergskipet. Og litt nærmere vår egen tid meiner jeg at det ble produsert lerret av hamp i europa så seint som på 1800- tallet. Da jeg hadde kunsthistorie ble vi fortalt at van Gogh brukte malelerret av hamp.
Hamp var vel mer og mer vanlig i Europa helt siden ca. 1500 da de var i stand til å transportere det i store mengder fra der kan produsereres i enda større mengder, særlig Manilla-rep fra Filipinene var særlig verdifullt, og kanskje grunnen til at Nederland grunnla koloni der. Husker at jeg leste bøker om van Gogh til filler på biblioteket når de andre barna spilte fotball, og han ble nok også nevnt i timene med kunsthistorie, men det var nytt hva slags materiale han foretrakk til lerret. Så lærer noe nytt hver dag

Han var jo en fattigfant, fyllik, syfilibefengt horebukk samt sinnsyk (egenskaper de fleste ser ut til å ha til felles når det gjelder europeisk kunsthistorie) i slutten av sitt unge liv, så kanskje det var rimelig med lerret av hamp? Ellers burde alle vite - som måtte lese dette - at det var øre
flippen, og ikke
hele øret han kuttet av, og at det var en gave til hans yndlingshore.

"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'