Zeida's Buemakeri
Moderator: GreenMan
Re: Zeida's Buemakeri
Neida, det gir deg bare mer jobb. La ryggen være som den er du, med mindre den har så mye humper og kvister at det er umulig å få lagt på sener da, men da hadde jeg kanskje bare henta et annet emne
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Du trur da ikke eg skaff meg et emne som er dårlig
Hei her er en fin tabell som har overskikt over de mest vanelige tresortene i strekk og komprsjon http://www.trefokus.no/fullstory.aspx?m=472&amid=953
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Har vært borti den der. De hadde en anna tabell før, som jeg i grunn likte bedre. Uansett er jeg ikke sikker på om jeg blir så klok av den tabellen. Av de treslagene som er med på lista, mener jeg personlig at alm er best. Det kommer ikke på noen fornuftig måte fram av tabellen...
Nei den er ikke akkurat den beste men den er da ok men de tallene der er veldig lite å få ut av
Alm er ikke akkurat det beste ut ifra den tabellen, men ifølge den tabellen så har furu nærmest tilsvarende kvalitet som alm. Men jeg har liksom ikke trua på en 225# krigsbue av furu
Ja den va da ikke helt bra men jaja del det man har (Må jo bare prøve å lage en 300# furu lang bue) 8)
he, trur det må bli en skikkelig laaang bue i såfall
Den tabellen er grei nok, men den stemmer kanskje ikke helt på verdiene for trykkfasthet hos furu. Alle andre tabeller jeg har sett, oppgir trykkfastheten til 46 hos furu, ikke 55 som her. Det er nok bare kompresjonsved i kjerneved fra undersiden av trær som har vokst skrått / hengende som er så sterkt vanligvis. Ellers er det jo enorme variasjoner fra tre til tre innen samme art. Alm med årringer på 4 mm eller mer, er gull. Vi vet jo av erfaring at alm er seigt, sterkt i strekk, men bør varmebehandles i buken. Og DA kan nok selv den beste furu bare gå og legge seg Det er store variasjoner hos furu også; i en stabel snekkermaterialer av furu som jeg brukte på verandaen min i sommer, var det et par planker som veide nesten dobbelt så mye som de andre. Disse hadde tette årringer.
Bare for å ta den helt ut : tipper det skulle gått greit å lage en 225# krigsbue av furu, men den hadde vel blitt tre tommer bred = nesten umulig å skyte piler med uten å knekke dem
Bare for å ta den helt ut : tipper det skulle gått greit å lage en 225# krigsbue av furu, men den hadde vel blitt tre tommer bred = nesten umulig å skyte piler med uten å knekke dem
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Problemet med disse tabellene er at de ikke har leita etter bueemner når de lager dem...
Da har jeg banka 2 av de 6 senene jeg kjøpte av chrisian 8)
Hei igjen er det mulig å vaske sener får å få de hvitere etter banking dessuten luker de litt
bare legg de inni strømpebuksene til mor di og kjør de i vaskemaskinen på 60grader...
Hvis du gjør strigla sener våte, så vil de bli harde når de tørker igjen, noe som gjør at det blir vanskeligere å mette de med hudlim. En rognestokk lukter rogn, hassel lukter hassel og elgsener lukter som elgsener. Slik er naturens lover Men lukta vil forsvinne etter at du får strigla de. Etter at du har limt de på bua, lukter de ingenting lenger.
Hvis du gjør strigla sener våte, så vil de bli harde når de tørker igjen, noe som gjør at det blir vanskeligere å mette de med hudlim. En rognestokk lukter rogn, hassel lukter hassel og elgsener lukter som elgsener. Slik er naturens lover Men lukta vil forsvinne etter at du får strigla de. Etter at du har limt de på bua, lukter de ingenting lenger.
Christian skrev:bare legg de inni strømpebuksene til mor di og kjør de i vaskemaskinen på 60grader...
Til de som ikke tok den: sener krymper og blir ubrukelige på omtrent 60 grader 8)
ja tok den. Vart dårlig i magan eg etter et par timer med sener