Zeida's Buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nilstor
Mester
Sted: Levanger, Norway

Re: Zeida's Buemakeri

Legg inn av nilstor »

Før du setter i gang med å lage glassfiberlaminert rytterbue, Zeida, vil jeg anbefale følgende (gjelder uansett alder):

Lag et par vanlige flatbuer med glassfiber først. Lim dem opp med et par-tre cm motbøy, og lær materialene å kjenne. Å bearbeide glassfiberstrips er noe helt annet enn å bearbeide tre, dessuten sliter det noe aldeles forferdelig på redskapen! Rasper og filer må være av absolutt beste kvaitet, ellers holder de ikke mer enn én bue!

Men hvis du er fast besluttet på å prøve, er 1 mm tykke strips fine å arbeide med. 0,8 mm er heller ikke ille, forresten. Og så trenger du en haug med små skrutvinger, evt. sykkelslanger eller annet elastisk materiale (hvis du ikke er så heldig å ha en slik fin limejigg som Moen har!), blank, tykk tape til å beskytte stripsene med, samt MASSE tålmodighet!

Lykke til!
Sist redigert av nilstor den 03 nov 2010, 01:45, redigert 1 gang totalt.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Ok ja skrutvinger ødeligger laminatene så regner med jeg går for noe mjukt elastisk som sykkel slanger eller vet noen bruker plast folie og. Problemet med å lage en del flatbuer med glass i ryggen er at det er så inni H**vete dyrt. Men fikk ikke noe svar på hvilken tre jeg skal bruke vis jeg skal?
nilstor
Mester

Legg inn av nilstor »

Du må legge små treklosser, evt. tynne lister mellom tvingene og laminatet, slik at tvingene ikke ødelegger det. I stedet for tvinger, kan du surre stramt med oppskårne remser av sykkelslanger. I alle fall må blanksida på galssfiberlaminatet beskyttes med enten tape eller klingfilm (GladPak eller tilsvarende), så slipper du å skrape av størknet epoxylim etterpå!
.....
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

tusen takk :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Med et enkelt laminat av alm, glass i rygg og et bra lim. f.eks smooth-on (billig epoxy har lett for å gulne over tid) så kommer du til å betale over 1000kr bare for å "prøve og feile". I tillegg så kommer bua til å bli så tynn at du trenger å lage en riser også, og det krever mæd skillz for å få riseren til å se bra ut uten profesjonelt verktøy.

Jeg sier ikke at du ikke skal begi deg ut på glassfibern, jeg sier bare at det det sannsynligvis vil være en mindre gjennomtenkt investering av tid og penger for deg å begynne med det på nåværende tidspunkt. Det har heller ikke så mye å gjøre med at du går på barneskolen, hvis en 40 år gammel møbelsnekker hadde stilt samme spørsmål, så hadde jeg bedt han om å lage trebuer nok til å invadere polen før han brukte penger på glassfiber :wink:

anyhoo... her er ei bueside med litt mer bruk av glassfiber:
http://tradgang.com/cgi-bin/ultimatebb. ... orum;f=125
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nilstor
Mester

Legg inn av nilstor »

Christian skrev:hvis en 40 år gammel møbelsnekker hadde stilt samme spørsmål, så hadde jeg bedt han om å lage trebuer nok til å invadere polen før han brukte penger på glassfiber
Christian taler vise ord! Ugh!
.....
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

hva hvordan får du smooth on og en stips glass fiber og et alme laminat til å bil 1000 kr?

Glass fiber strips 1 : 105kr
laminat alm: : 260
smooth on : 395
= 760

Det der va no litt meir enn nødevendig feil regna christian. Ja væl eg gir meg eg gør det ikke hva me sener er det noe vits å prøve på for meg flat bue backa med sener? Har uansett hud som og sener på ønske lista :D
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Joda, du havner på nærmere 15-1600.- Du må ha 2 glassfiberlaminater. èn forran og èn bak. Du må ha minst 3 par laminater under 0.8mm glass. Ellers så får du en bue på 0,3#... Her er det virkelige regnestykket:
2 stk glassfiberlaminater 210.-
3 par laminater (Eks alm) 780.-
Smoot-On 395.-
Sum: 1385.- + porto.
Brukeravatar
Lien
Mester
Sted: Kvam

Legg inn av Lien »

Er det mulig å kombinere glass med noe annet? f.eks. glass i buk og råhud eller sener i ryggen på en bjørkekjerne?
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

@Lien: Jeg tror ikke glasshybrider har noe særlig for seg egentlig, men jeg har ikke noe kunnskap om det egentlig...

@Zeida: Hurraaaa! Du er ikke så vrang allikevel :mrgreen: flatbue med sene/råhudbacking høres ut som et mye bedre prosjekt :) Send meg en pm med adressa di, så sender jeg noen sener oppover :wink:
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Christian sa du at du sku ha samme pris som tradbow? Nei ekke så vrang må bære overtales litt så kansje om 2-3 år at jeg tar opp prosteket igjen eller mere.
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

?
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Hei hvordan er einer i strekk og kompresjon? Og hvordan funker einer og sener? Er det nødvendig? Får det noe utelling på hastighet eller noe annent? Har et stor eine stokk på ja nesten 2 meter den skal splittes i to og da får jeg et emne på nesten 2 meter og 1 på 150cm ca. Tenke den korteste kansje lage noe kort rytter aktig med sener og einer hvordan funker det? Er det noen som kunne forklare hvordan legge på sener?
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Sener og Bresk (einer) er muligens den beste kombinasjonen du kan få til. Med Norske tresorter er det utvilsomt det beste :wink:

Senebacking er ikke så vanskelig som det kanskje høres ut. Det viktige er forarbeidet og ryddige arbeidsforhold! Begynn med å grovforme emnet, gjør ferdig breddeprofilen og få emnet til å bøye seg litt. IKKE dra det langt på tilleren enda, det er jo en grunn til at du skal ha sener på ryggen ikke sant :roll:

Senene banker du til de blir løse og kan dras fra hverandre. Pass på skarpe kanter på hammer og underlag så du ikke kapper over senene. Når du strigler senene så lønner det seg å sortere de i like lengder og i like tunge bunter.

Når du har emne og sener trenger du bare lim og vann og et limsikkert underlag :wink:

legg emnet med ryggen opp, "mal" ryggen med hudlim, og legg bunter med sener fulle av hudlim over ryggen. Absolutt ingen heksekunst, men det kan bli til no forferdelig gris hvis du ikke holder arbeidsplassen ryddig.

http://www.youtube.com/watch?v=pHXjj7Xcof8

http://www.youtube.com/watch?v=QB_EQP3FoHw
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

På treverket skal jeg flate ut ryggen på den før jeg legger sener?
Svar