Ja. Det som tar 24h att härda.demian skrev:griffin..
blir litt forvirret her. Hvilket lim snakker du om. Jernias epoxy proffesionals?
epoxy
Moderator: GreenMan
epoxy
ja, ja det ante meg at epoxy kanskje ikke bare er epoxy, men at det finnes en rekke typer som kanskje sies å være temmelig like, men hvor egenskapene trer frem ved bruk under ulike forhold.
Hadde et "prosjekt" gående med kokt linolje for noen år siden. Skulle lage min egen maling til bruk på seilduk av bomull. Selv om linoljen hadde betegnelsen "kokt" viste det seg at det begrepet også var mangfoldig. Hvor høy temp den var kokt under, var den vakum kokt eller kokt med tilgang på oksygen. Var den tilsatt sikkativ ( bla mineraler som får den til å herde/tørke raskere) I såtilfelle hvilket sikkativ? Var den utsatt for sollys eller ikke i fremstillings prosessen osv osv.. Alt dette med på å gi oljen ulike egenskaper mht til tørketid, inntreng. evne osv. Temmelig intr for de som er opptatt av detaljer
Fyllstoffer og fargepigmentene var også et kapittel for seg..
Bare glad for at jeg slapp å blande dette på kjøkkenbenken
Uansett. takk igjen for innspill.
*share your knowlege and become immortal*
Ørgen
Hadde et "prosjekt" gående med kokt linolje for noen år siden. Skulle lage min egen maling til bruk på seilduk av bomull. Selv om linoljen hadde betegnelsen "kokt" viste det seg at det begrepet også var mangfoldig. Hvor høy temp den var kokt under, var den vakum kokt eller kokt med tilgang på oksygen. Var den tilsatt sikkativ ( bla mineraler som får den til å herde/tørke raskere) I såtilfelle hvilket sikkativ? Var den utsatt for sollys eller ikke i fremstillings prosessen osv osv.. Alt dette med på å gi oljen ulike egenskaper mht til tørketid, inntreng. evne osv. Temmelig intr for de som er opptatt av detaljer
Fyllstoffer og fargepigmentene var også et kapittel for seg..
Bare glad for at jeg slapp å blande dette på kjøkkenbenken
Uansett. takk igjen for innspill.
*share your knowlege and become immortal*
Ørgen
Hotstuff er, bortsett fra Donna Summers hit, et Cyanoacrylat (CA) lim, dvs lynlim som fungerer greit til små limingsoperasjoner, jeg tror ikke jeg ville brukt det til å lime på et håndtak eller laminere noe med det på en bue, kun små reperasjoner. Min erfaring med CA er at når det tørker blir det veldig sprøtt og knuses/sprekker lett.ingos skrev:Hei Oddbjørn,
Hvilket av disse limene er best egnet til buer?
Hot Stuff lim
LIMING WAX 450gr HVIT EFFEKTVO
HOT STUFF LIM RØD 1 OZ
HOT STUFF LIM GRØNN 1 OZ
Plano limpresse
Alle andre produkter\NOBEX / PLANO
TITEBOND II 0,47L FUKTB LIM
TITEBOND II 0,95L FUKTB LIM
TITEBOND III 2,4DL VANNF.LIM
TITEBOND II 2,4DL FUKTB LIM
TITEBOND III 0,95L VANNF.LIM
EASYMETAL HEFTGRUND/LIM
TITEBOND II 36ML FUKTB.LIM
TITEBOND III 0,47L VANNF.LIM
Titebond trelim
I tillegg er CA et ikke snillt stoff å jobbe med, bør kun brukes i GODT ventilerte rom... Jeg vet om flere modellbyggere som har blitt løsemiddelskadet av denne typen lim. Jeg bruker det kun til modellbygging og ikke til buer. Når jeg bruker CA bruker jeg bestandig en eller annen form for avsug.
Titebond er annbefalt fra mange buebyggere i utlandet. Jeg har selv bestillt titebond 2 & 3, men har ikke fått pakken enda. Så snart jeg har fått prøvd de litt så kommer det et lite innlegg fra meg her.
Jeg ser at amerikanske buemakere bruker "superglue" til litt av hvert, superglue er så vidt jeg vet det samme som liynlim/Cyanoacrylat
Forresten en veldig bra buildallong (norsk: mekkelogg?)
Sitat fra: http://www.primitivearcher.com/smf/inde ... l#msg57402Yes, I used superglue for bonding both the rawhide and the leather.
Forresten en veldig bra buildallong (norsk: mekkelogg?)
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller