Ingars Hulderbu:-) Velkommen

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
ingos
Mester
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Hei,
Jeg kom plutselig at jeg hadde et reinsdyrskinn i garasjen og jeg lurte på hvordan det var å lage kogger av dette?
Jeg er redd det er for mykt og hvordan er det å stive dette opp, med feks. en treplate i bunn?

Takker for alle gode råd:-)
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Det blir stivt nok, kogger trenger ikke være harde.
Er skinnet for mykt kan du lage et sk. Lakota -kogger. Sy inn en pinne, f.eks. en 10mm rundstokk i siden på det. Det er vanligvis et kogger til å henge på siden.
Øtzi hadde et slik, faktisk.

Men jeg tror du kan lage alle typer kogger av et reinskinn, hår ut eller hår inn? Om du lager et liit trangt kogger med håret inn vil det bli veldig lite rasling av piler.
Treplate, tror ikke du trenger det sålenge du ikke skal stappe jaktspisser nedi det.

Se på denne f.eks. http://tradgang.com/cgi-bin/ultimatebb. ... 1;t=048856
Jeg bruker et slikt, og har lenge tenkt på å lage meg et likedan av pels, med hårsiden inn, får se om jeg skyter en bever snart... Disse var visst nokså vanlig blant vestkyst indianere.

K
Brukeravatar
ingos
Mester

Legg inn av ingos »

Det kogger så fint ut og takk for tipset, da er det bare å starte leteaksjon i garasjen:-) Hår siden inn hørtes lurt ut, hmmm tenke tenkte.

Brodern jakter bever, så jeg får spørre han om hjelp.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
ingos
Mester

Legg inn av ingos »

I dag laget jeg grep til jentene sin bue, de må jo tidlig krøkes:-) Hva bør jeg at spes hensyn til, når jeg skal lage en barnebue?

Bilde

Bilde

Så har jeg fått noen stokker av teak, som eier tenkte å kaste og det ene er kløvd. Jeg tenkte å lage grepet i 3-4 stk forskjellige materieller og trenger noen gode råd i denne forbindelsen? Rense treverket? Jeg skal såfall slipe med grovt sandpapir og skjære med kniven i emnene, lage spor på de sider som skal limes.

Hvordan er det å bruke teak i bue og bør den behandles på noen spes måte før liming? Stokkene har ligget å tørket i ca 12år:-)
Legger ved noen bilder:-)

Bilde

Bilde
Sløv blad gir mye røyk:-) Deilig med litt røyk og skjønner ikke hvorfor andre klager over dette, hihihi
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
ingos
Mester

Legg inn av ingos »

Bilde

Et bidlet av grepet på ny bue, eik ask, teak og eik.

Bilde

For mitt øye så virker det som trevirket stersser for mye, pga langt grep.
Skulle ønske nå at grepet var kortere eller tar jeg helt feil?

Hvordan er det å legge backing på denne buen nå, er redd den skal knekke?

Jeg har justert den ene siden litt etter bildet, så nå spenner den likt.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester

Legg inn av KEn »

Ingos,
Bilde

Går ut fra at du ser problemet selv. Kuren (for neste bue, tror denne er kjørt) er å dra buen på tilleren til du ser om den bøyer fint, eller ikke, OG IKKE EN mm MER!. Med en gang du ser et problem, IKKE dra den lenger, men fiks det. Og rolig, 20 drag med siklingen, bøy like langt som sist 10-20ggr og se om det er bedre- gjenta. Snu den og se en gang til. Se på den i time om det må til, da blir det buer av det. Er du i tvil, legg den vekk, begynn på en ny, tenk før du skraper.
Når den bøyer perfekt på f.eks. 8" drag, dra den til 10", gjør den perfekt, dra den til 14"... Osv..

Ellers. Gleder meg til å høre hvordan teak virker.

Går ut fra du har TBB, hvis ikke (du ser ut som kommer til å holde på), kjøp ihverfall vol. 1. Det står der, It will all be revealed. Vil spare deg for mye mer frustrasjon enn de 300kronene.

Tillater meg å sitere:" If you want to get in a hurry, lay down all your tools and fill a bucket with cold water, then stick your head in the bucket"

K
Brukeravatar
ingos
Mester

Legg inn av ingos »

Jeg ser det samme problemet som deg og jeg må nok være mere tålmodig, samt kjøpe denna bibelen.

Det er nok bar å ta av grepet og sette det på neste planke, godt jeg har fri i morgen:-):-) Teaken lagde et fint i mellom treverkene.
Jeg skøyt 10 piler i kveld med den og grepet virket ok, kan tenke meg at den er ca 25pund.

Grepet på denne buen er 50cm og jeg fikk en følelse av det var for langt. Det er noe som sier meg at man stresser treverket mere enn nødvendig?
Hvor langt bør grepet være på en bue som er 175cm?

Takk for tilbakemedling KEn
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester

Legg inn av KEn »

http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw/10 ... e&x=5&y=22

Håndtak: ? men 30cm kan være en begynnelse

Lærte mye av denne også; "hunting the osage bow"

http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw/00 ... =osage+bow

Helt ærlig, buen ER oppfunnet.
Anbefaler igrunnen TBB1, så HtOB, som minimum, og så TBB2 og 3 etterhvert, litt avhengig av hvor fort du absorberer flere hundre sider på engelsk. Sett alt samma på lista til nissen.

K
Brukeravatar
KEn
Mester

Legg inn av KEn »

Helt ærlig, buen ER oppfunnet
Mener ikke å fornærme noen. Jeg jobber med utvikling av prosesser og utstyr, og det er en selvfølge for meg å søke gjennom alt som kan være gjort før, før en begynner å finne på og teste ting selv.
Det sparer mye tid, arbeid og penger.
Finner en en oppsummering av tidligere arbeid og en vurdering av det sammen med en gjennomgang av prinsippene (som TBB er) som i tillegg er troverdig; da er en fornøyd

"tre uker på laboratoriet kan spare deg for flere timer på biblioteket..."

K
Brukeravatar
ingos
Mester

Legg inn av ingos »

Jeg skjønte den etter førset innleget:-) Det er jo litt gøy å prøve seg frem og det gikk fint med første buen, så pågangsmote var på topp.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
ingos
Mester

Legg inn av ingos »

I mangle av bibelen, må jeg spørre om noe: Sikling betyr det å dra kniven, sli kat man skraper av treverk?
Jeg brukte samekniven og det virket ok, hva bruekr dere andere til sikle?

Jeg skal låne meg bibelen 1 på torsdag:-)

Nå lager jeg en barnebue av en eike planke. Planken er i utgangspunktet 13x47mm og 125cm lang. Etter å ha slipt den litt, så er den 12.5mm innerst og 9mm ytterst. Den kjennes stiv ut enda og er det noen som kan fortelle ca hva den bør være på? Slipe delen er 48,7cm. Noen gode råd?

Takker for alle gode innspill?:-)
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester

Legg inn av KEn »

Brukeravatar
ingos
Mester

Legg inn av ingos »

Hvor får du kjøpe gode slike i Norge?

Sikla på noen gode Japan høvler, de virket får å være fine:-)

Mye snadder på denne siden:-)
http://www.kiamedia.no/verktoyas/
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester

Legg inn av KEn »

Nærmeste jernvarebutikk vil jeg tro. Bacho sine er gode, og da får du plastfutteralet som holder den skarp.
Et tips kan være å runde hjørnene lett med en fil så du ikke lager stygge riper om du kommer borti noe.

K

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=22466994
http://www.jernia.no/page?id=2047
Brukeravatar
ingos
Mester

Legg inn av ingos »

Nå har jeg kjøpt Bacho sine siklingsverktøy og jeg har prøvd en skrap samekniv til det samme og likte den godt.

Jeg har testet litt med å tørke noen grep, et stykke einer som lettet 88 gram etter en drøy uke.

Også har jeg et grep i barlind, som lettet 16 gram på en drøy uke.

Begge har ligget inne og det er ikke noen sprekker å se, vel begge er smurt inn med trelim. Barlindgrepet har jeg slipt litt på i går, for at det skal tørke fortere og det er ikke noen sprekker der i dag heller.

Er det noen andre som prøvd dette og hvilke erfaringer har dere med dette?
Jeg vet at begge disse te sortene liker best å tørke sakte, men nå ville prøve noen andre metoder. Det er jo spennende å prøve noen nye metoder på tørking.

I kveld hentet jeg meg en einer emne som skal smøres inn med lim og tørke inne, skal følge godt med om det kommer noen sprekker:-)
Jeg kjente at einerstokken flekset godt den ene veien, men var dønn stiv den andre veien:-) Noen forkalring på dette?

Jeg er helt fersk på dette og synes det er ok med konstruktive tilbakemeldinger:-)
I love Mac!

Inongogaror
Svar