Hvordan svekke en flatbue?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

PunyV
Bueskytter
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Desverre ikke trykkfeil, det er bare så vidt jeg klarer å dra den helt opp. Tror ikke jeg klarer å sikte no særlig lenge med denne vekten... Mere sliping følger...
Brukeravatar
KEn
Mester
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Jeg bruker en tommelfingerregel når jeg tiller, dravekt på 28" er omtrent det dobbelte av dravekt på 18". For en vanlig rett bue.
Det vil si at din bue er 80-90 pund... Direkte helsefarlig

Hvis du har trekt den til fullt drag og den virker OK, så ville jeg ha laget en ny, og spart denne til du skal skyte langt eller hardt, eller blir sterkere. Det er ikke alltid det går bra å lage 80# buer av askeplank.

Bilder? strenget, ustrenget, dratt til 17"?

K
PunyV
Bueskytter

Legg inn av PunyV »

Nå har jeg fått buen i tilleren og tilleren på vekta. Denne gangen ble det rett tror jeg. Ved fullt drag (30") fikk den en vekt på ca 50#. Så hvordan jeg kom fram til de forrige tallene er jeg ikke sikker på?!

Legger ved et bilde av buen i tilleren ved 30" for første gang. Tilleren er skjev i forhold til buen på bildet. Buelemmene er helt symmetriske, håndtaket er litt skjevt og jeg glemte å justerer for det når jeg tok bildet.

Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester

Legg inn av KEn »

Ser jo veldig bra ut, litt stive tipper/ mye bøy innerst kanskje. Særlig på høyre ben. Se opp for sprekker i limet/delaminering av håndtaket der. Det kan komme etterhvert. Det er ikke bra at den bøyer helt inn i håndtaket.

Ville også sagt at venstre ben er nær-ideelt. Høyre bøyer for lite på midten. Men dette er egentlig flisespikking.

Hvordan skyter den?

K

Bilde
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ser veldig pent ut det der :)

Tror også du kan få problemer med at grepet har lyst til å hoppe av. Litt surring midt på grepet med valgfri tråd innsatt med litt lim, burde være nok sikring, slik at den ikke knekker i grepet om liminga skulle gi etter.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
PunyV
Bueskytter

Legg inn av PunyV »

Godt tips med surring av grepet Kviljo! Er sånn takletråd (servingstråd) for buestrengen sterk nok? Jeg tenkte å trekke grepet med skinn, men jeg kan surre litt før jeg legger på skinnet!

Hva er egentlig "riktig" dravekt for en person? Nå har jeg fått buen min ned til 45# ved 30", og har ikke så lyst til å pusse mere. Jeg klarer jo å trekke buen helt opp, og holde den der flere sekunder før den store skjelven tar meg. Er det meningen at en bue skal være så lett at man kan holde det helt dratt opp så lenge som mulig eller....

Pilene er endelig blitt ferdige i dag, så i morgen skal jeg ut å prøveskyte for første gang! :D :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Helt sikkert sterk nok den. Det kommer jo litt an på hvor mye du surrer. Surrer du 2-3cm breit burde det være nok.

En trebue bør ikke holdes for lenge på fullt trekk uansett, så om du greier å holde den på fullt trekk i ett eller to sekunder slik at du har tid til å sikte, så er det godt nok. Sikter man på instinkt, så trenger man ikke lang tid for å sikte heller.

Dessuten er det jo moro med en bue med litt futt i :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
PunyV
Bueskytter

Legg inn av PunyV »

KEn hva er det slags bue på bildene i posten over? Det håndtaket ser ikke helt normalt ut, eller? Pen bue uansett!

Prøveskytingen har foreløpig blitt utsatt pga nordnorsk vær... Venter på en dag som ikke er så våt og kald :x Kan buen skades av vått eller kaldt vær?
Brukeravatar
KEn
Mester

Legg inn av KEn »

Er ikke noe unormalt med den buen der, annet enn at den er pent tillret, til meg å være..
Ask flatbue, 60" ntn, 3" på det bredeste, 1/2" i tuppene, 57#@28". Pålimt håndtak/stiv midtseksjon. Surret med lær fra en gammel veske.

K
Svar