Forsøk på en flatbue av ask-plank
Moderator: GreenMan
Den er rundt 5 cm bred. Når det gjelder vekt, så vet jeg ikke. Problemet med denne buen er at det ikke er et veldig bra bueemne. Jeg har tidligere knekt tre buer, og fant denne planken i en vedhaug. Har hogd meg to stammer av ask som ligger å tørker, og tenkte jeg kunne prøve å lage en bue av denne stokken, selv om fiberretningen er "all over the place". Er det mulig å lage en bue av den da, om man reduserer vekten veldig, eller er løpet kjørt? Veldig rar stokk, for fiberlinjene går som slanger oppover treverket. Vet ikke hva det er.
For meg kan det se ut som du har såkalt flammeved fra ende til ende, dette er meget ettertraktet materiale, og du kunne nok tjent på å selge det som knivskaftemner i stedet for å lage bue av det, (50 kr,- for en bit på ca 12x3x4 cm). På den annen side, hadde det vert utrolig heftig om man fikk til å lage en bue av det, da helst ved å følge bølgene i fiberene snakk om snaky bue ,
Var det ask sa du, eller var det usikkert hvilket treslag det er?
Var det ask sa du, eller var det usikkert hvilket treslag det er?
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller