Ok, jeg tok et annet bilde ute og med mer oversikt. Og laget litt grafikk for å fortelle litt om avstander også. Nå er strengen kun såpass at jeg får den på bua uten å bøye den.Jæger skrev: ↑04 aug 2019, 10:56 Det er vanskelig å si noe om hvor mye du bør fjerne, eventuelt hvor uten å være til stede. Hvor lang er buen fra nokkhakk til nokkhakk(NTN/ntn)? Hvor langt er grepet (fra fade til fade)? Hvor bred er emnet på det bredeste, hvor tykt? Så kommer materialet inn, ikke to trær er like. Det går en del på følelse, det finnes ingen faste bredde/tykkelsesmål som gir perfekte svar med to streker under.
Hvor lang trekklengde har du og hva ønsker du i dravekt?
Du trenger ikke svare her men det gir deg litt å ta utgangspunkt i. Jeg er rimelig fersk selv men kan prøve å komme med et par basisråd:
Jeg liker at ryggen på buen er nærmest ferdig; ingen grove verktøymerker og passelig avrundede kanter så du unngår flising som kan resultere i langsgående splitting. Spesielt på flatbuer med delvis stående, ringporøse årringer av plank som din.
Du kan gjøre mye grovjustering med det man kaller gulvtillring, abefaler deg å se litt om det i manualen jeg lenket til tidligere. Står også mye her inne om du bruker søkefunksjonen.
Jeg tror tillerstokken din er i korteste laget, ihvertfall om den skal settes i ei stikke eller festes på en måte for å gjøre det enklere å jobbe. Noen av oss synes det kan hjelpe på å gå noen meter tilbake og myse for å se formen på buen under tillring.
Bruk alltid så stram tillerstreng som mulig. Slakk streng gir feil inntrykk av tilleren.
Trekk strengen 20-30 ganger til ønsket hakk i tillerstokken før du fester, for at treet skal 'lære å bøye seg'. Dette gjorde jeg ikke på mine første buer og det resulterte i snåle bøyer.
Når du har tillret (tillerert) buen til strengehøyde - sett på streng med 4-5'' strengehøyde.
Så gjelder det å ta passe mye der det er for stivt. Det er fort gjort å ende opp med en svak bue om man er ivrig...
Som Lurz og andre siterer jeg fra buebyggerbøkene Traditional Bowyer's Bible (TBB) noe som lyder omtrent sånn på norsk:
'Lag din første bue uten håp, men med utholdenhet.'
Selve trimmestaven er lang nok for meg. Jeg skal uansett ikke lenger enn 30 inches. Staven er lenger enn på bildet og har like mange steg under som man ser på bildet.
Jeg får ta tipset ditt. Sjekke baksiden av bua for verktøymerker og gjøre den så pen som mulig der før jeg tar det videre.
Bua er 66 tommer nock til nock