Etter littegrann research har jeg nå (snart) tenkt å sy meg et panser. Krigsbueskyttere er det en del bilder å finne av fra åra omkring hundreårskrigen, men jeg har sett litt lenger tilbake óg for å se om det er store forskjeller i framstilling av soldater, særlig bueskyttere med panser.
Det er endel usikre forhold når det gjelder illustrasjoner: hvor realistisk er egentlig stilen, og hva er det som avbildes? Mange illustrasjoner fra 2. firedel av 1300-tallet og videre viser panser med tydelig timeglassfasong. Det er jo en del av motebildet I denne perioden, og har sikkert en sammenheng med fasongen på rustninger I samme periode. Ikke er det så lett å avgjøre om det som sees er et panser som bæres som sjølstendig beskyttelse, eller om det er noe som bæres over plate (jf panseret til the black prince)

Illustrasjon (fransk, 1390-1400)
I tillegg kommer farger. Mange vises som farga- da antar jeg at det ytterste laget er silke eller ull. Den litt gustne fargen på panseret til bueskytteren over kan kanskje tolkes som ubleika lin eller hamp?