Christian: fordi cyanoacrylat-ene er noe herk å jobbe med. Drit å få på fingrene og vondt for øyne og nese. De er ca 3 ganger dyrere, og har den egenskap at om de ikke legges på veldig tynt, så herder den på akkurat så lang tid den selv vil. De fleste er også så tyntflytende at limet renner nedover skaftet og samler seg ved enden av skaftet, slik at bakre del av fjøra ikke herder. Jeg har faktisk opplevd at det har tatt lengre tid å herde cyanoacrylaten enn UHU-en. Siden det må legges tynt på må det også være god tilpasning mellom fjøra og skaftet - UHU-limet fyller mer. UHU-limet ødelegger heller ikke fjørene om man får det på fjørstrålene. Siden UHU-en fyller mer, er den også fin til å holde nede fjøra og runde den av i fremkant via en dråpe lim over fjørstammen og skaftet.
UHU-en tar lang tid, men det er ikke noe problem om man har en jiig som tar 6 piler og har noe annet å gjøre i mellomtiden.
Fjørteipen har så seigt og ikke-herdende lim at om fjørstammen er så stor som på kalkunfjørene man får kjøpt, vil bakre del av fjøra vri seg til sin naturlige form. Det er derfor ikke mulig å lime på fjørene helt rett med fjørteip. De sitter heller ikke så bra som når de er limt.
Men, det er jo klart at vi har forskjellige premisser for hvilke egenskaper vi vil at limet skal ha. Jeg hadde heller ikke hatt bry til å vente 20 min for hver fjør i en 1-pils jiig.
Bowman: Jepp, 20 minutter eller mer i fjørklemma. Olje under limet er jo å be om trøbbel

Det er jo en grunn til at man f.eks oljer steikepanna, hehe. Har ikke hatt noe problem med lakk, men det er lurt å ikke klasse for mye på lakken der fjøra skal sitte. Det kan eventuelt hjelpe å pusse over lakken med ren stålull der fjørene skal sitte. Skal man olje skaftet må det gjøres etter at fjørene er limt.