Ah, slepper jeg å vare lur. Det var akkurat det med vekta som 'bekymra' meg mest.Jeg har prøvd vaier som streng Det blir alt for tungt til at det blir effektivt, og buen blir mer som en slapp ustemt gitar
Men det er fint som tillerstreng.
Hmmm, stokken er nu engang bøyet, mye og mye, ca. 3-4" over 10'. Blir uanseet vanskelig å få flat rygg ut av den med mindre buen skal bli bøye sidelengs (noe som ikke er å foretrekke heller, antar jeg).Du burde splitte rogna slik at ryggen på buen blir så flat som mulig. Dersom ryggen buler veldig, blir midten veldig stresset, så tynne stokker av rogn passer helst til mindre kraftigere buer. Kanskje under 40 pund.
Som jeg ser det så er det egentlig to muligheter, positiv eller negativ ('recurve' helt fra handtaket) rygg. Stokken måler ca. 4-5", så muligens er det plass til to brukbare emner. Ellers så har jeg flere rognebærtre (opp til 7-8"), men har ikke lyst til å brenne dem bort for jeg har lagt et par-tre (eller flere) buer.
Og det betyr at årringene følger det rektangulære profilet på buen. Den virtuelle margen befinner seg mellom buen og stytteren?.......la årringene være stående.