Kristtorn som buemateriale

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kristtorn som buemateriale

Legg inn av Hardwood »

Bare vær snill gutt, du, så er det greit..... Ja, Daniel har den hos seg. Dere møtes ikke så ofte ? Jeg får vente til ute . NM, da tar jeg gjerne i mot et par trestykker til samlinga. Skal du til Vinstra ?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Og forskningen fortsetter ved Bjørnars Tretekniske Institutt :mrgreen: :

Prøvestykke nr.2 : Bjørk 5,5mm rygglaminat, stående årringer. Kristtorn 6,5 mm buklaminat, yteved, liggende årringer. Prøvestykkets egenvekt : 0,77g/cm3.
Fuktighet 8 % (målt med fuktmåler.)

Resultat : Dette stykket fulgte ikke strengen på langt nær så mye, var ca. dobbelt så sterkt, og BJØRKA ga etter ved 5,5 tommer ! Da viste vekta 34 pund, og bare en tomme permanent bøy. Fremdeles null merker på kristtornen.
(Det første stykket klarte bare 17,5 pund.)
Konklusjon : kristtorn MÅ jo ha gode egenskaper i kompresjon for å tåle dette ! Og enda bedre resultat ville jeg nok fått med et bedre stykke bjørk i ryggen. Dette stykket hadde stående årringer, og kunne nok heller ha hatt liggende årringer. Dessuten var ikke fibrene heeelt paralelle i hele stykket. En annen ting er at stykket hadde kristtorn YTEVED, og hvis yteveden tåler så mye kompresjon, hva da med kjerneved ? Vær trygge, det skal vi finne ut 8)
Mange nye stykker ligger til tørk.
Kviljo : du har rett i at fuktmåler er unødvendig. Jeg hadde veid stykket og funnet ut at det ikke tapte mer vekt. Luftfuktigheten i rommet er under 40 %, og da er det ingen tvil. Jeg lånte en proff fuktmåler av noen snekkere for å dobbeltsjekke. Men jeg målte noen andre stykker av kristtorn som har stått inne lenge, og selv 10 mm lister hadde 15 - 20 % fuktighet. Jeg har aldri opplevd maken til senttørkende treslag ! Heldigvis oppfører det seg pent under hard tørking.
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Hardwood skrev:Bare vær snill gutt, du, så er det greit..... Ja, Daniel har den hos seg. Dere møtes ikke så ofte ? Jeg får vente til ute . NM, da tar jeg gjerne i mot et par trestykker til samlinga. Skal du til Vinstra ?
Er bare meg som har hatt mye å gjøre + at jeg er nooooe treg 8) Jeg hadde ikke tenkt meg oppover, men kanskje hvis Jr skal skyte lengde. Treklossene skal vi alltids få sendt opp.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Her er prøvestykke nr.2 etter brudd:
Holly-bend5.JPG
(91.4 kiB) Lastet ned 2201 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Ja, jeg tester videre..... 8)
Kviljo : jeg testet et stykke Jatoba i dag. Det røk i strekk før det røk i kompresjon. Null permanent bøy så og si, kanskje 2 mm. Det hadde liggende årringer, 0.85g/ccm og bøyde 2 3/4 tomme og 34 pund da det røk. Klar backingkandidat, eller :lol:

Ellers har jeg konkludert med at : KRISTTORN TØRKER EKSTREMT SENT, SPESIELT DE SISTE % . Jeg har laget en list på 8 mm tykkelse og 2 cm bredde, 38 cm langt. Det har ikke mistet et gram en gang på 3 dager, og er likevel 13% i kjernen av stykket !!! Og i rommet er fuktigheten under 40 %. Hadde dette vært ask f.eks. hadde den vært tørr forlengst.
En annen ting er stokken jeg fikk av grunneieren. Den skulle være tørr, men var dønn våt inni. Og hadde fått misfarging. Så, Kviljo, jeg tror kanskje det er lurt å åpne stokken du fikk, eller å ta av barken.
Jeg har gjort klar to like emner hvor den ene skal varmebehandles i buken, Så får vi se om den tar mindre permanent bøy og blir stivere.

Test nr. 4: Kristtorn kjerneved, litt skrå årringer, backet med lin (epoxy) : Oppførte seg nøyaktig som nr.1, med unntak av at den ikke knakk på 7 men på 8 tommer !!! Da slet linfibrene. Ingen god løsning altså.

jeg har mistanke om at kristtorn er en kjempekandidat for buk - grilling.
Hilsen Hardwood with hard wood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

P.S : jeg har testet kristtorn mot eik med fuktmåleren. De gir samme verdier. Kristtornprøven i samlingen, som er to år gammel, er så tørr at den ikke gir utslag. (under 7%, som stemmer med luftfuktigheten i sløydsalen. ) Så jeg har ingen grunn til å tro at fuktmålerverdiene er feil når jeg måler kristtorn. Et eikestykke og et kristtornstykke som har ligget i verkstedet mitt i et år, målte begge 10 % .
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Noen ord om TØRKING AV KRISTTORN :
Kristtorn må tørkes fort og under kalde forhold, for å unngå misfarging. Kviljo og jeg har diskutert hva denne misfargingen skyldes, uten å finne klare svar på det. Men nå har jeg en sterk indikasjon på at det i alle fall delvis skyldes MUGG. Stykker som er tykke og / eller ligger lenge under fuktige forhold, får mest grønnfarge. Fargen sitter først i overflaten og kan høvles bort. Etter lenger tid går det dypere. Tynne planker / laminater som har ligget kjølig men litt fuktig, og har begynt å får grønnskjær, får aksellerert prosessen i alle fall en stund når de kommer inn i tørt men VARMT verksted. Ved som ligger nær en avskåret kvist er mer utsatt en veden lenger vekk fra kvisten
Alt dette peker i retning av nettopp MUGG. Den liker fukt og varme. Min erfaring er at dette ikke forringer kvaliteten på materialet, men det kan jo hende hvis muggen får jobbe lenge med veden.

Høyre : Holmegårdsemne i krsittorn, tørket fort og kaldt. Venstre : Halv stokk, med bark, ligget i 3 uker på fuktig garasjegulv.
Kristtorn, mugg.JPG
(73.08 kiB) Lastet ned 2169 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Litt av en forskjell! Rare greier, men at det kan være mugg høres jo egentlig ganske mulig ut.

Hva slags middel gjør at mugg ikke trives?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Ja, godt spørsmål. Hehe... det er akkurat det jeg også pønsker på... vi har jo mye erfaring fra matvarer, så det må vel være noe å hente der. Jeg tenker f.eks. på benzosyre, et naturlig konserveringsmiddel som det visstnok finnes mye av i tyttebær. Eller kanskje vi kan koke ekstrakt av barlindbark og smøre på ? Det finnes sikkert mange muligheter. Men hva med malingsleverandørene, kan det ikke tenkes at de har et sopphemmende middel som ikke setter farge, og som ikke ødelegger for senere oppliming av emner ? Her må noko gjerast :mrgreen:

Men altså : Det ideelle er nok : felling, barking og kløyving / saging.... om vinteren. Og straks settes på luftig, tørr og kald plass til tørk.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Kristtorn recurvebue, og noen emner i kristtorn
Kristtorn, div.JPG
(26.08 kiB) Lastet ned 2165 ganger
Det ga god effekt å varmebehandle kristtornbuen. Den økte fra 24 @ 28" til 32 @ 28", og ble utrolig god å skyte med. Her er buksiden, ved siden av Holmegårdsemnet.
Kristtorn, varme.JPG
(64.69 kiB) Lastet ned 2165 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Rettelse... 35@ 27" 8)
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Skal si du er hyperaktiv på den tretekniske fronten for tiden!
Hjemme alene i påsken, eller? :wink:

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Jaddajadda :lol: Jeg har vært hyperaktiv på den tretekniske fronten i flere år, jeg ! Er nok ikke alene, men som med alle hobbyer man ånder for : man finner alltid litt tid med jevne mellomrom. Dessuten er jeg sløydlærer, og har eksperimenter gående på sløydsalen. Tar frem nå og da, i en undervisningsfri time osv. Jeg er opptatt at elevene skal få erfare å jobbe med flere treslag, ikke bare furu.
Bruttern er båtbygger, og det var hans arbeid som fikk meg interessert i tre. I løpet av de fem årene ettter at jeg bygde garasje og verksted, har jeg samlet materialer av så godt som alle norske og "norske" treslag. Det var slik jeg kom inn på bemakeri.... men du ba vel ikke om livshistorien min..... kremt
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Hardwood skrev:Jaddajadda :lol: Jeg har vært hyperaktiv på den tretekniske fronten i flere år, jeg ! Er nok ikke alene, men som med alle hobbyer man ånder for : man finner alltid litt tid med jevne mellomrom. Dessuten er jeg sløydlærer, og har eksperimenter gående på sløydsalen. Tar frem nå og da, i en undervisningsfri time osv. Jeg er opptatt at elevene skal få erfare å jobbe med flere treslag, ikke bare furu.
Bruttern er båtbygger, og det var hans arbeid som fikk meg interessert i tre. I løpet av de fem årene ettter at jeg bygde garasje og verksted, har jeg samlet materialer av så godt som alle norske og "norske" treslag. Det var slik jeg kom inn på bemakeri.... men du ba vel ikke om livshistorien min..... kremt
Joda joda... Bare kom an... :)

Jeg samler det i arkivet over mennesker med kunnskap som kan kontaktes når jeg har
plumpa uti med begge beina :oops:

Skal hilse til både deg og Ivar fra Daniel (Min sønn, ikke Nidrinr)! Han koste seg veldig
sammen med dere på lørdag kveld i Moss. (Ble tatt på alvor)...

Takk skal dere ha, begge to.

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Så hyggelig ! Jeg koste meg også veldig, Daniel er jo en hyggelig gutt ! Hils tilbake !
Svar