Emnejakt (splittet fra buemakertreffet)

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

jamar
Mester
Sted: Tromsø

Re: Buemakertreff 2010

Legg inn av jamar »

nidrinr skrev:en kan bli ok, men den krever flatbue med konveks rygg og flat buk, helst ikke så mye over 50#, og varmebehandling av buken.
50# for en tolvåring er vel i overkant optimistisk, Daniel? Siden han ikke er oppfostret på Mjøs-dietten, mener jeg :) Er ikke poden din omkring der snart?
mvh jamar
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Daniel er evig optimist :lol:
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

...Joda, og til artilleri eller lengde vil han klare 50# fint, uten at jeg mente å blande inn den unge håpefulle 12åring her i huset.. (Om han vil kunne sikte på noe som helst med ei bue på 50# for øyeblikket tviler jeg mer på...) Dette er vel uansett en alder preget av store forskjeller. I fjor høst hadde poden her i huset hatt 3 karatetreninger i uka over en lengre periode, og da kunne han trekke betydelig tyngre buer enn det han kan nå. Siste året har vært preget av sørgelig liten interesse for trening i de yngre rekker i huset.

Mente forøvrig egentlig ikke 50# som forslag, men mer som en indikasjon på maksgrensa for hva jeg mener vanlig selje vil kunne ende på uten å følge strengen utrivelig mye :)
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

-Alltid optimist 8)
jamar
Mester

Legg inn av jamar »

Skjønner, Daniel. Til artilleri tror jeg faktisk jeg kan fiks 90 nå, etter å ha begynt å skyte jevnlig. Forresten kan jeg melde meg på nå før vi vet hvilken helg? Buemakertreff på Tangen er blant de ting jeg neppe trenger å forhandle om i heimen. Frua likte buen :shock: .
mvh jamar
jamar
Mester

Legg inn av jamar »

nidrinr skrev:Påmelding registrert -Klapp frua pent på hodet og takk for tillatelsen.

Seff! Gleder meg. 8) Keen på en ny emnetur i sommer, forresten? Er forsåvidt hos svigers i begynnelsen av påska også, men den regner jeg med at du har satt av til familien.
mvh jamar
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Emnetur kan organiseres! -Påska er jeg forøvrig i Kautokeino, så da kommer jeg nok ikke til å kunne hente så mye emner her i Mjøstraktene... :)
Jacob97
Mester
Sted: Oslo

Legg inn av Jacob97 »

ikke snakk om at JEG kan klare 50#.

viste ikke at det var ask her på Stovner. kan vel kanskje være det jeg har da. omtrent hvor vet du at det er ask Christian?
SilentG2
Mester

Legg inn av SilentG2 »

Om du går opp i området steinbruvann og tar den siden som få går.. altså nærme røverkollen så tror jeg du kan finne masse bra oppi skråninga der... Har ikke gått så mye der på et par år men mener å huske det står noe bra der..
Jacob97
Mester

Legg inn av Jacob97 »

har ikke noen planer om å dra til steinbruvann så lenge det er gode nok emner her. må bare passe på så jeg ikke blir sett av noen turgåere. det var like før det skjedde når jeg hentet dette emnet.
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Vil tippe det er ytterst få turgåere som ville arrestert deg.. Du er for det første i en alder de fleste voksne vil klappe deg på skuldra og prate om hvor flott det er å se dagens ungdom med sunne interesser. Så vil de prate om hva de gjorde på samme alder.. (I den anledning kan det jo være en fordel å unngå å bli sett, dersom du ikke vil bli stående å høre på masse historier fra gamledar..)
-Pass bare på å ikke ta noe som bør få stå; trær som er sjeldne i et område, ærverdige trær, trær som tydelig er planta til et formål, eller noe som sperrer stien. Ellers er det en fordel å pynte litt etter seg :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Ask kjenner du igjen på store svarte knopper, eller at bladene ser ut som forvokste rognblader...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Jacob97
Mester

Re: Emnejakt (splittet fra buemakertreffet)

Legg inn av Jacob97 »

de ville nok ikke arrestert meg, men det er mange her som ikke ser med blide øyne på trefelling. de forstår det dersom det er en 8-10 år gammel gutt, men de kan vist ikke skjønne hvorfor jeg skal det. dette skal jo ikke akkurat bli en pinnebue, men en langbue. :wink:
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Hmm.. Har jeg forstått det rett om det er fler i Oslo og omegn som sliter litt med å hente emner..? Om det er interesse kan jeg godt kjøre en guidet emnetur i Osloområdet for de som bor der.. Jeg veit om et par steder det er gode emner å hente uten at man sliter med samvittigheta for å tømme skogene for de tresortene man henter. Disse stedene er absolutt godkjente av den allmenne turgåer å hente ut en trestokk i også. Tross alt er det ikke mer enn et par timers biltur til Oslo herfra.
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Oslo er full av folk men tom for mennesker, som skogen er full av trær men tom for bueemner... 8)
Jeg har ingen problemer med å finne emner og akkurat nå bor jeg midt i oslo!! Går forbi ei fristende Alm hver gang jeg går til bussen :wink: Tror det handler litt om å kjenne igjen trær og bueemner også, men for all del, en emnetur er aldri å forakte! :D
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar