Zeida's Buemakeri
Moderator: GreenMan
Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8
Hei
Det er vel nå det er lov å være litt stolt ikke over emnet akkurat va ikke helt bra men se bilder:
Vet den ikke bøyer no serlig men jeg synes det så bra ut og likte det
Si va dere synes hadde vært fin å vite før jeg oljer
Jeg har da ikke målt lenge men den er på 44# på 25"
PS. bekalger dårlig bilder
Det er vel nå det er lov å være litt stolt ikke over emnet akkurat va ikke helt bra men se bilder:
Vet den ikke bøyer no serlig men jeg synes det så bra ut og likte det
Si va dere synes hadde vært fin å vite før jeg oljer
Jeg har da ikke målt lenge men den er på 44# på 25"
PS. bekalger dårlig bilder
Fin bøy!
Fortsett sånn!
For neste bue eller før oljing ville jeg tatt av mer treverk ut mot tuppene. Om de ikke bøyer seg framover når buen er nedstrenget, bøyer de nesten ikke noe. Det vil si at den har veldig mye vekt ute i tuppene som ikke er nødvendig. Det blir som å skyte ei kjempetung pil. Lite fart. Med litt smalere tupper eller tupper som bøyer mer, vil den altså skyte raskere.
Fortsett sånn!
For neste bue eller før oljing ville jeg tatt av mer treverk ut mot tuppene. Om de ikke bøyer seg framover når buen er nedstrenget, bøyer de nesten ikke noe. Det vil si at den har veldig mye vekt ute i tuppene som ikke er nødvendig. Det blir som å skyte ei kjempetung pil. Lite fart. Med litt smalere tupper eller tupper som bøyer mer, vil den altså skyte raskere.
Takk skal se på det visste den ikke bøyde mot tuppene men der er ikke så mye å ta av
Veldig fin bue.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Hvis bua ikke bøyer i tuppene, så er det nok ved å ta av
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Fin bue , men jeg er enig i at du kan ta litt i tuppene.
Jeg pleier å holde en vinkel mot buken på buen, men du kan også bruke en plankebit på 15- 20 cm.
Begynn på midten, så fører du den utover mot tuppen.
Der buen bøyer mye vil du se at det er stor avstand til midten av vinkelen
Hvis vinkelen ligger "flatt" mot buen, bøyer den lite eller ingenting. Her kan du da ta bort mer tre.
Lykke til
Jeg pleier å holde en vinkel mot buken på buen, men du kan også bruke en plankebit på 15- 20 cm.
Begynn på midten, så fører du den utover mot tuppen.
Der buen bøyer mye vil du se at det er stor avstand til midten av vinkelen
Hvis vinkelen ligger "flatt" mot buen, bøyer den lite eller ingenting. Her kan du da ta bort mer tre.
Lykke til
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Livet er bue - og ørret på flue
Joda har tatt av endel tror jeg men har også gjort noe dere ikke vil like så godt men måtte prøve så eg recurva tuppan. Men vær så snill ikke kommenter det jeg synes det må være lov å prøve litt uten å få masse negative kommentarer. Recurven va ikke lik en gang men nå vet jeg hvordan jeg kan gjøre det.
hva!!! Nei fy og fysj!!! så forferdelige greier
hehe. Recurving er vel ingen skam. Jeg har gjort det på mange av buene mine jeg Hvordan gjorde du det? Varmluftpistol eller damp? spent fast i form eller bøyd for hånd?
hehe. Recurving er vel ingen skam. Jeg har gjort det på mange av buene mine jeg Hvordan gjorde du det? Varmluftpistol eller damp? spent fast i form eller bøyd for hånd?
Ja der va det ja! Varmluft pistol og form.
Om øskelig kan jeg legge ut noen bilder men det blir i morgen det er litt dårlig lys til bilder nå
Om øskelig kan jeg legge ut noen bilder men det blir i morgen det er litt dårlig lys til bilder nå
Re: Zeida's Buemakeri
Ja da har jeg vært og funnnet no einer som en gang skulle bli bue men aldri ble bue. Den har jeg da kappet en bit av og limt som håndtak på broren til den flate rogne bue med kjerne ved. skal legge ut bilder når jeg får tid har det litt travelt for tiden skyte stemne på lørdag i moderne recurve som jeg skal bli med på
Hei igjen.
Jeg driver å skriver ønske liste (for første gang). Tenkte jeg skulle ønske meg laminater til å laminere rytterbue, og har noen spørsmål. Hvilken tresort er best i rygg og buk vis jeg skal ha glass i hvertfall i rygg?
Det er nå snakk om tradbow sine old master crafters sine laminater. 2 laminat med glass Hvilken tjukkelse er best glassfiber?
Jeg driver å skriver ønske liste (for første gang). Tenkte jeg skulle ønske meg laminater til å laminere rytterbue, og har noen spørsmål. Hvilken tresort er best i rygg og buk vis jeg skal ha glass i hvertfall i rygg?
Det er nå snakk om tradbow sine old master crafters sine laminater. 2 laminat med glass Hvilken tjukkelse er best glassfiber?
Er det ingen som har erfaring med dette?
Joda, men den erfaringen tilsier at du bør vente noen år... Ikke vondt ment på noen måte, men laminerte glassfiberbuer krever mer utstyr, erfaring og kompetanse en det du har. Dessuten er laminatene fra trabow svindyre...
Jeg mener du mener at jeg ikke kan fordi jeg er under 18 kan være enig i at jeg egentlig ikke har nok erfaring men vis noen aldri hadde prøvd å bøye en pinne for mange tusen år siden så hadde ikke dette forumet ekstisert. Det er min mening men uansett finnes det noen lister om strekk og kompresjon kan nemelig ikke finne noen. Om noen har hadde det vært fint om dere deler det med meg