Ingen fare Griffin, det er mer enn nok r/d, og tuppene er ihvertfall nok foran grepet

.
Hvis rygglaminatet er tynnere enn buklaminatet (det bør det være, 1/3-1/4) vil buen få MER reflex igjen nå du begynner å fjerne materiale fra buken og så sette seg litt når du begyner å bøye for fullt.
Med Ask-bjerk-eik i div kombinasjoner, har alt jeg har prøvd med mer enn 5cm reflex knekt. (ved 1mm bredde per pund dravekt ved 28", og 64"-66" ntn)
En som er 66" og som ble limt opp med 5cm reflex holder og er meget rask.
2 som er limt opp uten reflex holder og har omtrent ikke SF, selv med 90pund @ 28" på en 5 cm bred bue.
2 som ble limt opp med ca 7.5cm reflex knakk, askeryggen røk på en. Aske buken ble trykket sammen på den andre.
En som ble limt opp med 10cm reflex, uten deflex, ekspoderte, det var et meget imponerende smell og ca 25 biter. Begge lemmene røk på flere steder.
En annen holdt en liten stund og så vred den ene lemmen seg av da jeg skulle strenge den.
I det siste har jeg limt opp en massaranduba/hickori-bue. Den ble limt opp med tuppene 6cm foran grepet, kom ut med tuppene 1cm bak grepet. Regner med de kryper fram igjen for den er stiv som en hesjestaur.
Alt i alt finner jeg at det er vanskelig å få tak i norsk tre (unntatt eik) av tilstrekkelig kvalitet. Hvis en ikke henter det i skogen, da er lønn. ask og bjerk rikelig her nede.
R/d buer er vanskelige å tille. Jeg prøver å tille slik at lemmene er helt rette ved en eller annen strengehøyde, 2-6". Buen bøyer mye rundere enn en vanlig bue når en drar de opp.
Dersom den innlimte bøyen ikke er jevn, må en tenke når en tiller..
Med mye reflex oppleves buen veldig kraftig tidlig i tillingen, det er veldig fort gjort å tille for mye her.
Lykke til,
K