Zeida's Buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Griffin
Mester

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Griffin »

nidrinr skrev:-Nå har du netopp lagt ut bilde av såpass perfekt tiller på ei slik bue at alt anna blir unødvendig 8)
Det är alm faktiskt, men en helt annan värld av alm än den du har visat mig.
En halv milimeter tunna årsringar och ytveden tog extremt med set. Den rök också tillslut.

Den på bilden där är kärnved och den har gethudsbacking och lever och frodas.
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Vær klar over at tverrsnittet som er vist her er typisk elb tverrsnitt og gjør seg bra på treslag som er sterkere i kompresjon en i strekk. Altså, du kan lage ei bue med et slikt tverrsnitt av barlind, ipé osv og få et bra resultat, men hvis du gjør det med bjørk eller rogn osv så vil bua følge strengen mye.

"Normale" løvtrær i Norsk skog har det bedre med breie, flate lemmer. Du kan godt lage ei langbue med flate lemmer også, det blir bare ikke noen EngelskLangBue (elb). Men som sagt, "normale" norske tresorter liker ikke elb designet så godt allikevel.

Alm fra mjøstraktene unnlater jeg i definisjonen "normal" da Nidrinir har gitt oss grundig bevis på at den er alt annet en normal :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Så det du sier er flatbue som bøyer i hele buen
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

jepp :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Gullregn (ikke at den er et innfødt treslag) må legges til lista over ELB-vennlige treslag. Ask tåler også dette designet opp til en viss styrke, over 60-70# bør imidlertid aska varmes i buken for å ikke følge strengen unødvendig mye. Ellers er det mange av våre løvtrær som fint klarer dette designet med varmebehandling i buken. Uten varme i buken er det ikke så mange som gjør det.
Einer er forresten et anna treslag som klarer seg som ELB, men å finne einer som egner seg til tunge buer er ikke så lett.
Syrin kan du også bruke forresten. Den tåler alt.
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

nidrinr skrev:Gullregn (ikke at den er et innfødt treslag) må legges til lista over ELB-vennlige treslag. Ask tåler også dette designet opp til en viss styrke, over 60-70# bør imidlertid aska varmes i buken for å ikke følge strengen unødvendig mye. Ellers er det mange av våre løvtrær som fint klarer dette designet med varmebehandling i buken. Uten varme i buken er det ikke så mange som gjør det.
Einer er forresten et anna treslag som klarer seg som ELB, men å finne einer som egner seg til tunge buer er ikke så lett.
Syrin kan du også bruke forresten. Den tåler alt.

Jo nå skal du høre nå er jeg en heldig innehaver av et stk ca 15cm i diameter einer som skal splittes og da får jeg et ca 2m emne og et 1.60m emne :D Vet om et par emner til meg einer i den størrelsen er soppas sjeldent her opp (og rettvokst) at jeg lot de andre stå (foreløpig) :D
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Her er bilder av min siste bue som en venn skal ha:

Bilde

Bilde

Beklager kvaliteten på bildene men speil refleksen va utlade så mått bruke det gamle digital cameraet.
På det første bilde er den på 0 i trekk og det andre på ca 26". Buen er 135 cm i hel lengde og 130 cm mellom nocker den klarer 28 men har ikke så godt av det vis du holder lenge. Den bøyer ikke helt jevnt fordi jeg ikke kunne ta av noe mere pga pund styken denne målte jeg til 14# på 22" for noen uker siden tror den er litt mere enn det nå. Den er lakket med gulv lakk halv blank 2 størk og nå holder jeg på å legger på me finishing oil :D
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Tøft med så aggresiv bøy! Fantastisk trekklengde i fht. buas lengde.
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

ja det va voldsomt hvor lang det klarte den va liksom så spensti :D
Jacob97
Mester
Sted: Oslo

Legg inn av Jacob97 »

:shock:

du står på zeida.
har noen engelske langbuer av ask som ligger å tørker i kjelleren nå, men må innrømme at jeg har trappet ned på buebyggingen i det siste. hersens skoletider!!!! :x :evil: :cry:

skal prøve å legge ut bilder. (en eller annen gang :? )
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Ja skole er no dritt for dem som lager buer tar all den fineste tiden :D takk foresten
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

hehe, klag på skole.. Med en gang dere starter å jobbe blir det enda mindre tid.. Så kommer frue og unger.. 8)
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

hmf...... det tenker vi ikke på nå :D
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Emnet var ikke rett i utgangs punktet så det er ikke så mye streng følge

Startet forresten på en lønne bue i går fikk bare begynt å grovforme lønn blir så hardt når det tørker :D
Jacob97
Mester
Sted: Oslo

Legg inn av Jacob97 »

nidrinr skrev:Med en gang dere starter å jobbe blir det enda mindre tid
da får vi sørge for å jobbe i et verksted hvor vi kan mekke på andre ting mens vi venter på kunder.(som forhåpentligvis nesten aldri kommer) :wink:
Svar