Tack för att jag får vara med i diskussionen, jag ska försöka mitt bästa på att besvara dina frågor. Jo, det är rätt mycket reflex på min båge, det råkade sig att det döda furu-trädet jag fann på en mosse hade en kurvig stam, därmed reflexen i skenan. I många fall brukar tjurtallarna även växa sig nästan helt raka längs med marken och skenor som tas ur dem kan vara helt utan reflex. Det försvinner nog en del reflex, ca en 2-3,5 cm kan man väl räkna med, vilket var fallet på mitt första bygge. Däremot är det svårt att säga hur den senaste bågen kommer att mista reflex, jag har endast haft den i en tillering-stock under en natt för att ”tänja veden”, men den verkat knappt ha förlorat någon reflex alls. Då jag tog ner den på morgonen såg det ut som den hade tappat lite grann men nästa dag hade bågen böjts tillbaka till sitt ursprungliga läge. Får se hur bågen ser ut efter att jag minskat på dragvikten lite och skjutit några pilar. 85# är rätt mycket och jag är beredd att nöja mig med 65-70# för att höja chansen för att bågen inte sprängs sänder.
För mycket reflex kan vara problematiskt, det gör det svårare att sätta strängen på plats och försvårat tillering.
Jag kanske inte förstod riktigt din nästa fråga kviljo, jag utgår ifrån att du vill veta ifall någon i Finland har testat bygga en båge omvänt; björk i buken, tjurved i ryggen? Ingen som jag känner har gjort det. Alla tycks utgå ifrån att det inte går, att tjurveden är för bräcklig och håller inte utan en skyddande lager björk på ryggsidan. Jag och de övriga som gjort liknande bågar i Finland är av samma åsikt i att tjurveden är den delen av bågen som har den verkiga kraften, björkskenans uppgift är snarare att skydda tjurskenan från att spricka och dessutom skapa en ”Perry-reflex” effekt. Dvs. att tjurskenan har som oftast reflex, medan björkskenan är rak. Dessa pressas ihop och limmas, vilket resulterar i att det lagras mera energi i bågen mellan dessa två skenor. Ni kan läsa mera om denna effekt i Traditional Bowyers Bible.
Kanske någon är villig att bygga en ”omvänd båge” och se ifall den fungerar? Meddela gärna mig hur det gick!
Handtagen på mina bågar är tydligare höjda är på de finska fynden i Paltamo och Viitasaari, även om jag kommer nog att lite jämna ut höjden på handtaget i mitt pågående bygge. Jag har inte sett bilder på dessa två fynd men jag känner till måtten; Båda skenorna är 132 cm långa, 42 mm breda i övrigt nästan identiska. Tjurskenan i min senaste rekonstruktion är 140 cm och 39 mm bred. Dessa finska bågar har inte lika höga handtag som min rekonstruktion, som i detta avseende tar mera efter kraftiga sibiriska bågar.
Det finns en väldigt bra orsak till varför jag gärna vill ha kraftigare handtag på mina bågar, en orsak som alla som någonsin har skjutit med en dylik båge känner till, nämligen de massiva öronen ger upphov till en sjuhelvetes kick i handleden varje gång du skjuter. Se bilden ovan, bågen ifråga är 172 cm lång och har en liten förhöjning endast vid handtaget. Enligt skytten är det inte roligt att skjuta med bågen då den ger kraftiga slag vid avlossning. Därmed är det inte en dålig idé att lite underlätta skjutandet och lämna lite ved kring handtaget för att minska på hand-chocken.
Nu kanske någon frågar sig varför man vill göra en båge som tar massor av tid i anspråk och inte ens är behaglig att skjuta med? Mitt svar är; -för att det är kul och den färdiga bågen är skitsnygg.
Gällande fårorna och deras stabiliserande effekt är en finsk hypotes som dock ännu inte är helt testad. Delvis därför att de flesta som gjort bågar av tjurved mig veterligen ej har skurit fåror i virket, min första båge saknar även fåror. Min senaste rekonstruktion visar däremot en tendens att vridas, och jag håller som bäst med att skära fåror i virket för att se ifall det hjälper.
Tjurveden är lönt att fällas på vintern och stammen får torka med barken på i ett svalt utrymme, helst ett år innan man inleder bygget. Ifall trädet är redan död då den fälls kan bygget inledas nästan omedelbart. Man behöver inte undantagsvis måla eller limma ändorna ifall man lämnar ca 10 cm extra ved. Sprickbildningen i vinterfällt tjurved är inte så kraftig vid torkningen att den skulle nå djupare än så. Tjurveden är kinkig att handskas med, därmed är det lönt att torka det minst 1 år innan det tas i bruk.
H. Marcus