Ask med falsk kjerneved : lekkert

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Ask med falsk kjerneved : lekkert

Legg inn av Hardwood »

Er det noen andre som har prøvd å lage bue av ask med falsk kjerneved ? Såkalt kalleved. Jeg felte en ask som hadde et sår høyt oppe på stammen, og defor hadde treet "reparert" ved å danne slik ved. Utrolig fint, synes jeg. Laget buen slik at skillet mellom lys og mørk ved går omtrent midt på buen.
Legger ved et bilde, (Beklager at det er litt uskarpt)
Vedlegg
IMG_3112.JPG
(15.47 kiB) Lastet ned 1999 ganger
Brukeravatar
Brage
Mester
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Ask med falsk kjerneved : lekkert

Legg inn av Brage »

Den var fin! Har ikke kommet over så brun kjerneved i ask.
Den jeg har sett har vært gråere i fargen.
MartiN
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Dette kommer visstnok av at kjerneved, og slik som på buen din, "kalleved" ikke lengre transporterer vann. Derfor mørkere farge enn ytterveden. Om dette stemmer vet jeg ikke, men er blitt fortalt dette av en gammal sagmester i bygda her. Noen som kan bekrefte/av bekrefte dette?
Uansett. Fargenyansene på buen er pent! Men...kanskje du legger ut bilder av hele buen? Slik hemmelighold tror jeg egentlig ikke er lov!? :wink:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Hehe.... nei, det ville vært dårlig gjort. Dere garva buemenn er greie og deler info og tips med oss andre noviser, så... klart du skal få se bilde ! Må bare få tatt et ordentlig et først.
I boka "Tre, naturens vakreste råstoff" står det om ask at ekte kjerneved dannes først i høy alder. Ekte kjerneved deltar ikke i transport av væske så vidt jeg har forstått. Kalleved er jo nettopp "falsk kjerneved", og følger ikke en bestemt årring. Det er levende ved, men p.g.a sår eller frostskader "repareres" det ved at cellene fylles med "tyller"(trolig noe harpikslignende stoff). Kalleveden i min stokk gikk gjennom hele stokken og dekket ca halve bredden. Bare å lete etter ask med skader ?
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Føøør i tia, da folk bygde hus av tømmer, så var det en teknikk som blei brukt på de store bærebjelkene.Jeg har bare hørt om det i forbindelse med furu... Tjukkstokk mener jeg de blei kalt. Uansett så gikk metoden ut på at man barka treet et års tid før man sagde det ned, det gjorde vist at furua prøvde å reparere skaden ved å fylle den med ekstra mye kvae. Det burdte jo være no av det samme.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
woodstick
Mester

Legg inn av woodstick »

Det var helt vanlig å skade furu trær på den måten før når man hadde god til å planlegge bygging. 1 år er nok lite for at furuveden skal bli feit, men 5-10 år var nok mere vanlig.
Nå i dag skal så skal kjærringene på maxbo eller byggern og kjøpe materialer til oppussing på fredag og det skal pokker i meg være ferdig på søndag ....hvor gikk det galt??? Skjønner de ikke at kunstverk tar tid?? hmmm
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Skulle nok stått NOEN års tid ja :roll:

Men jeg har lurt litt på å barke buetreet en sesong før jeg høgger det ned, eventuelt tørke det på rot o.l. Jeg veit at noen indianere foretrak å bruke trær som var døde allerede.. Noen som har prøvd det før?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar