Bøying av padlebue?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Bøying av padlebue?

Legg inn av Christian »

Jeg driver å spikker litt på ei 60" flatbue av ask, men når man spikker bue og leser til pedagogikkeksamen samtidig hender det at man gjør veldig pussige ting... sånn som å fade in mot grepet 1.5" for langt ut på begge sider :oops: Den skulle egentlig bli ei flatbue med stivt grep, men for å få noe brukbart ut av den tenkte jeg å forme den til en padleåre... bue.. dings. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bøye den til best mulig? Bør den bøye i grepet eller ikke? Bør tuppene være stive, type holmgård, eller bør de følge tjukkelsen fra midten av buelemmen? Bør lemmene være tynnest midt på der de er breiest?

hmf... føler at muligheten for at skjærefjølprinsippet (det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert glad osv) lett kan komme å ta meg her :roll: blir sittende igjen med en pinne på 10" og nok spon til å fylle en madrass :roll:

anyhoo... padlebue! Noen som har erfaringer med den typen?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Re: Bøying av padlebue?

Legg inn av nidrinr »

La den bøye mest der den er breiest, og mindre der den er smalere. Gjør ikke noe om den bøyer litt i grepet heller, men det må du se ann i fht. bredde på det smaleste, tresort, osv. Kan også la grepet være stivt, prøv deg fram. Siste 5-10 cm mot tuppene kan ha fordel av å bøye minst mulig. (Kommer igjen ann på bredde mot tuppene)
Svar