Flatbue i rogn (oppdatert med bilder av tilleren..)

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Sted: Kristiansand

Flatbue i rogn (oppdatert med bilder av tilleren..)

Legg inn av arco »

Hei, driver med en flatbue i rogn. Den måler 67" ntn og tipper at den vil ligge på ca 35-40 # når den er ferdig. Hva er trygg trekklengde på en slik buelengde? Å trekke den fullt (i mitt tilfelle vil det si 31-32 ") er vel litt heavy, så blir muligens en kone/barnebue. Blir min første bue av selvhugd tre. God lukt av rogn. Hadde ikke tenkt å backe den med noe. Har bare tatt av barken. Emnet er helt uten kvister. Fra en stamme på ca 6-7 cm i diameter..
Sist redigert av arco den 22 mar 2009, 21:04, redigert 2 ganger totalt.
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Grauten
Mester
Sted: Mjøndalen

Re: Flatbue i rogn

Legg inn av Grauten »

Dersom tilleren er bra, så kan du trekke den til 30". De fleste buer jeg lager ligger på 67-68", og rogn på denne lengden klarer 30". Når du trekker 31-32 tommer, så tror jeg nok at du ender med en "springskalle". Jeg har en rognebue, som er helt ute av tiller, og som ble fikset med litt senesurringer da det spraket litt i den. Den har i tillegg alt for høy streng, og denne trekker jeg til 30". Rogn er utrolig seigt. :D Men dersom du skal prøve fullt trekk, så ville jeg ikke recurva tippene eller noe, tror du vil ligge i det ytterste grenseland, men det kommer jo også an på hva slags design du går for. Dersom du ikke ble klokere av svaret mitt, så velkommen i klubben 8) Jeg sier vel egentlig at det er mulig med31-32, men det avhenger av en del faktorer. (særlig X faktoren) Gjør som meg, se på det som en utfordring, smeller det så begynn på en ny men lengre en. :mrgreen:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
arco
Bueskytter

Legg inn av arco »

Høres fornuftig ut, Grauten! Nå har jeg studert og målt noe veldig her. Har brukt laaang tid på den her buen. Glemte at jeg kuttet av 15 cm av det ene lemmet pga en lei kvist. Etter litt måling ser jeg at det andre lemmet i sin tur selvsagt er 15 cm for langt. Så da lurer jeg .. Må lemmene være like lange? Hvis jeg kutter den symmetrisk blir den bare 61 ". Kan jeg da satse på at den tåler 28" trekk?
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Lemmene trenger ikke være like lange, buen kan gjerne være asymmetrisk.
Bare husk at tiller også må være asymmetrisk, tenk japansk bue.
Brukeravatar
arco
Bueskytter

Legg inn av arco »

Mhm.. Tenkte hardt på japanske buer. Lengste lemmet opp da med andre ord. Men hvordan blir en asymmetrisk tiller? Klarer knapt å få til en symmetrisk tiller.. Hehe.. Men poenget er vel at lemmene må være like sterke selv om de har forskjellig lengde? *klør meg forvirret i hodet*

Bob Dylan
Grauten
Mester

Legg inn av Grauten »

Dersom du ikke har spikket for mye på emnet ennå, så kunne du jo ha gjort en langbue som jobber gjennom håndtaket. Du er jo allerede litt
ute og kjører, da du ikke kan gjøre den breiere, og emnet var fra en liten stokk. Du kan feks gå for et sirkulært tverrsnitt, som tar opp kurvingen i ytterveden din. Buen bør da absolutt ikke overstige 30# ved 28". Buen vil bli smal og tynn, men prestere veldig bra. :lol: Søren der begynnte gaupa å mase, hente junior et eller annet sted. :evil:
Brukeravatar
arco
Bueskytter

Re: Flatbue i rogn (oppdatert med bilder av tilleren..)

Legg inn av arco »

Kuttet ned mitt lille "rognemirakel" til 63". Utrolig spenstig emne. Tatt noen bilder av tilleren på den. Funderer litt på om den skal få holmegårdtiller eller om den bør være mer sirkulær. Har ingen erfaring med rogn til holmegårdsdesignet. Har dere noen synspunkt? Jeg er utrolig dårlig på å tille buer. De pleier å brekke underveis..

Med denne lengden er det vel for mye å håpe på med 28" trekk? 25-26 kanskje.. Ikke vet jeg!
holmetiller.jpg
(100.31 kiB) Lastet ned 3272 ganger
holmetiller2.jpg
(109.63 kiB) Lastet ned 3273 ganger
holmetiller3.jpg
(99.72 kiB) Lastet ned 3272 ganger
Sist redigert av arco den 22 mar 2009, 21:22, redigert 1 gang totalt.

Bob Dylan
Brukeravatar
arco
Bueskytter

Legg inn av arco »

.. Virker som jeg er inne på noe på venstre lemmet??
Vedlegg
holmetiller4.jpg
(153.19 kiB) Lastet ned 3270 ganger

Bob Dylan
Grauten
Mester

Legg inn av Grauten »

Dersom de brekker underveis, så går du for fort fram. Det er vanskelig å si noe sikkert ang tilleren din, da bildet er litt på skrå. Ikke for det, jeg ser aldri svakheter på noen bilder av tiller jeg, synes alt ser bra ut :oops: Det blir på en måte en sammensmelting av designet du har valgt, hvordan emnet er i treverket hvor bredt det er osv, som vil være avgjørende for tilleren. For å bruke holmegaard tiller, så bør du ha en viss bredde på nedre 2/3 av lemmet. For å fordele stresset på buelemmene dine, så ville jeg gått for en mer sirkulær tiller og fått med store deler av tuppene samt innerdelene mot håndtaket. Som et godt hjelpemiddel til å bestemme om du er på rett vei med tiller, så kan du ta et stykke tre 1 1/2" x 1 1/2" på en 15cm, bore et hull i midten som er sånn at du får presset inn en blyant. Da kan du la blyanten stikke litt på utsiden av trestykket, og legge det langsmed buken på buelemmet(jeg skrev ikke bare "lemmet", legg merke til det :lol: ) og før det frem og tilbake. (med buen oppspent på tillerstokken så klart. :? ) Dersom du har justert blyanten riktig, så vil du få blyantmerker enkelte steder, og ingenting andre steder. Så må du skrape ned treverk på stedene med blyant, tørrdra forsiktig en 5-10 ganger og opp på tillerstokken for ny prosedyre. Når du får en jevn fin strek over hele buelemmet :lol: , så er du i mål. Dra aldri for langt på tillerstokken, før du har 100% kontroll på den lengden du har spent opp. Dersom du drar for langt, så kan du få svakheter i lemmene, buen kan brekke, eller et lem vil ta mer strengefølge enn det andre. Å tillere buen er den kjedeligste og mest frustrerende delen med hele greia synes jeg, som regel må jeg legge hele skiten vekk i perioder, da jeg etter hvert ser meg blind. Som regel er jeg så dritlei til slutt, at jeg "synes" tilleren ser okay ut :oops: og da må jeg legge den vekk, og få litt avstand. :mrgreen: Noen ganger ser jeg at noe er feil, men er ikke kar om å komme opp med en strategi som bringer meg i mål. Løsning: timeout!
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Du vil uansett øke muligheta for lengre trekk ved å la mest mulig av bua bøye jevnt.. Jeg ville nok la denne bøye hele vegen, og heller brukt ei litt lengre bue til holmegardsbue.

-Men for all del, det er artig å prøve no nytt, og skulle det gå lukt åt helheimen så er ikke rogn det vanskeligste å finne mer av :)
Brukeravatar
arco
Bueskytter

Legg inn av arco »

Tror det blir sirkulær tiller på den da. La den bøye mere i tuppene med andre ord? Skal prøve å lage meg en slik blyantkloss. Hvor langt skal blyanten bare stikke ut da? Prøvde å legge en sirkel over buen i et fotoprogram, men ble ikke så mye lurere av det. Jada, masse fin rogn der den kom fra. God lukt og fint å jobbe med. Blir også litt oppgitt av tillingen, men det er sikkert pga at jeg aldri har skjønt eller lært det i praksis. Har lest side opp og side ned. Kikker på BUElemmene til jeg blir svimmel og rar.. Trekker og "#¤%& pang! Har trukket denne til ca 10-12" nå. Ganske tung allerede. Tusen takk for god hjelp!!! :D

Bob Dylan
Brukeravatar
arco
Bueskytter

Legg inn av arco »

Tuppene.. mumlemumle..

Bob Dylan
Grauten
Mester

Legg inn av Grauten »

Blyanten skal ikke stikke så langt ut, men det finner du fort ut når du begynner å bruke opplegget. Det er ikke akkurat high tech. :P Begynn med spissen så vidt ute, får du ingen streker, så er den for kort. Ved et punkt, så vil den begynne og avgi streker. Skal du feks. lage en langbue på 2 mtr, så gjør klossen lengre, da kurven på buen vil bli lang. 8) Kos deg! :mrgreen:
Brukeravatar
arco
Bueskytter

Legg inn av arco »

Rogn og tynne tupper var ikke helselig.. Min lille venn eksploderte på 24". Lærte utrolig mye om buebygging av den buen. Jaja, nesten like blid. Next!

Bob Dylan
Grauten
Mester

Legg inn av Grauten »

Og den røyk 1/3 inn fra tuppene? :shock: Dersom den gjorde det, så ble nok tuppene litt for tynne litt for fort. Dersom den røyk på 24", så tyder det på at hele lemmene ikke var med. Whip tillerede buer bør ha noe lengre lengde. :wink: Det er noe som sier meg at du kommer til og fortsette med buemekking, da du ikke henger med hodet av en "smell", men føler at du isteden har kommet et skritt videre. Been there done that. :twisted: Mitt store gjennombrudd, kom da jeg skaffet meg fuktighetsmåler og skikkelige emner, og at jeg lærte meg hva nitidig tålmodighet kan utrette. Selv i dag, etter en 25-30 buer over en snart 10 års periode, så er jeg ytterst forsiktig når jeg jobber i nye treslag/treslagkonfigurasjoner. Men når du føler at du har tresorten og designet "inne", så bruker du under halvparten av tida. Hurtigvirkende verktøy, ødelegger et emne like hurtig som det funker (gammelt Grauten ord)
OG IKKE SPØR MEG OM HVORDAN JEG HAR KOMMET FREM TIL DET! :oops:
Svar