Pil-shopping, hva skal man se etter?
Moderator: GreenMan
Re: Pil-shopping, hva skal man se etter?
min erfaring er at piler som monteres skrått på skaftet roterer ganske pussig
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Da kan det hende at vinkelen ikke har vært lik for alle tre (el. fire) fjærene. Montert likt får vridningen samme funksjon som riflingen i et geværløp. Mine flyr i alle fall som de skal, selv de ikke alltid treffer der jeg ville ha dem. Ikke pilenes skyld.Christian skrev:min erfaring er at piler som monteres skrått på skaftet roterer ganske pussig
mvh jamar
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
-Den er du ikke aleine om..Mine flyr i alle fall som de skal, selv de ikke alltid treffer der jeg ville ha dem. Ikke pilenes skyld.
Såvidt jeg har fått med meg om indianske piler har de fjæret "som oss", bare samme vinge på samme pil og variarende grad av "angrepsvinkel", at pila roterer er da nesten ikke til å unngå.pila roterer rundt sin egen akse?
Interssant om en kunne si noe om hvordan dette har vært gjort her.
2-fjær er det også funnet en god del av, men mange mener det er barnepiler og hastverkspiler.
Tror japanerene har fjæret slik som idag i århundrer (alt de gjør har de jo gjort i århundrer ), serimonielt (i kyodo) skyter de visstnok to piler per "serie", en med høyrefjær og en med venstrefjær...
K
høyre og venstre fjær hmmm ...ligger nok en dypere symbolsk mening bak det. Yin og yang er vel Kina, men sikkert en dualitets greie.
Kanskej Kyuijin(?) kan forklare?
K
K
pilene.... montert skrått på skaftet.... haha lissom dajamar skrev:om pilene har vært montert skrått på skaftet?
skjønte jo at du mente fjæra men litt morro må man da tillate seg
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Javisst. Var nok litt skjerm-blind. Så den tabben der først nå
Får se om jeg blir så flau at jeg etterhvert går inn og redigerer den.
mvh jamar
Får se om jeg blir så flau at jeg etterhvert går inn og redigerer den.
mvh jamar
Ut fra de avtrykkene jeg har sett på norske piler er fjærene montert rett, ikke skrått. Mulig Ivar har sett noen skråmonterte siden han har sett flere piler enn megjamar skrev:En ting jeg lurer på. Er det mulig å finne om pilene har vært montert skrått på skaftet, dvs slik at pila roterer rundt sin egen akse? Det bedrer jo presisjonen noe, men vet man om det var i bruk i eldre tid?
mvh jamar
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen