Jeg trenger hjelp til å lage en bue.
Jeg har begynt på kristiansand bueskyting:D og jeg vil prøve meg på å lage en bue. Har prøvd en gang men den knakk før jeg ble ferdig med den:(
Jeg lurer også på hvordan man bøyer lemmene på buen, jeg har prøvd koking men testplankene knakk hver gang.
Hvordan lager/bøyer mann en bue?
Moderator: GreenMan
Re: Hvordan lager/bøyer mann en bue?
Koking, damping, tørrvarme. Alt kan brukes til å forme trevirket, men det er kompliserte saker for en nybegynner Øv deg på å lage noen buer av ulike materialer før du begynner med reflexing og recurving o.l. Da har du også større forståelse for hvordan veden oppfører seg når du former den. Lykke til!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Det beste tipset jeg har fått er å kjøpe/lese TBB. Traditional bowyers bible. Les alt du kommer over om buebygging. Det er både vanskelig og lett, men siden vi ikke trenger å finne opp buen på nytt bør du lytte til erfarne fjellfolk. Jeg er tilknyttet samme klubben som deg. Kan gi deg noen tips om hvor du kan få tak i greie tresorter feks.
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.
Bob Dylan
Bob Dylan
Takk takk:) Da snakkes vi på tirsdag etter ferein da:)
Klart det. Dumme ferien. Kommer nok til å snike meg ned for å se om det er noen i hallen likevel. Det kunne vært kult om noen av de som kan bygge bue kunne arrangere et byggekurs. Vet det er svært dyktige byggere i klubben. Ellers må du bare prøve deg frem. Les det du kommer over av tips og råd her på forumet. Det er mange som er veldig flinke til å komme med tips og råd her på siden også. Hadde det ikke vært for denne siden og et par stakkarer her (som jeg har mast hull i hodet på) hadde jeg aldri klart å lage en fungerende bue. Det er en del fysiske lover du må følge. En del ting som overhodet IKKE fungerer. MEN man kan bli overrasket. Min første holdbare bue ble laget av en granpinne (sic!). Tror ikke den er mer enn 15 # eller noe, men den kaster fint piler i blinken på 18 meter. Skal ta den med en gang så kan du se. Hvis du blir utålmodig av at buene brekker kan du kjøpe et byggesett feks http://www.trebuen.no/bygg.php Da får du et tørt emne som absolutt egner seg til en grei bue, og da ser du selv hvordan du kan gjøre det. Buen i det settet er som du ser en flatbue. Et holdbart og greit design. Du kommer også til å spare tid og penger på en slik løsning til å begynne med. Du lærer uansett MYE av bare å utforme dette settet.
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.
Bob Dylan
Bob Dylan