Slik ble den. (Furu/eik) Ikke så veldig bra de bildene, men...

Moderator: GreenMan
Skaftet ligger også "inni" på den på bildet over. Men jeg har 4 spor spikka ut i skaftet. Som her.er laga med furuskaftet inni fotingen. Altså motsatt av det du ser ut til å ha gjort, også var selve fotingen av to biter eikelist som blei limt sammen rundt skaftet og så høvla ned og pussa rund.
Jeg har prøvd fresen, men de 90gr jeg har er "rette" i bunn. Og som du skriver, så ødelegger vibrasjonene mye. Det jeg kan tenke meg skulle fungere greit er en slik.Håper noen finner en bedreløsning enn fres for min erfaring var at når det begynte å bli lite gods igjen i tuppen av skaftet endte det opp med mye vibrasjoner, og en del ødelagte skaft. Jeg har mer tro på en liknende jig laget for en høvel som høvler et v-formet spor.
Nå har ikke jeg boka, men er det beskrevet med fres, eller høvel?Det er en beskrivelse av dette i TBB vol. 1.
De använder ryggsåg/backsaw (vet inte vad de heter på norska) för att såga spåren, samt hyvel (och om jag inte minns fel, även fint sandpapper) för att forma till skaftet efter limning.Moen skrev:Nå har ikke jeg boka, men er det beskrevet med fres, eller høvel?