Ny i gamet

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Mozzarella
Nybegynner

Ny i gamet

Legg inn av Mozzarella »

Heisann

Jeg er helt fersk i dette. For en liten tid tilbake begynte jeg meg å interessere meg for bueskyting. Jeg kunne godt tenke meg å lage egen bue osv, men trenger noen tips til hvordan jeg skal gå frem. Hvilken bue burde jeg lage som min første? Noen som har noe tips til hva som er greit å starte med? Er utdannet snekker, har jobbet mye med tre, men vet at dette er ett eget fag. Vet at det kreves mye tid og tålmodighet for å lykkes med en bue. Noen som har bry til å hjelpe meg litt i gang?
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Ny i gamet

Legg inn av Are »

Velkomen i gamet.

Er du snekker har du sikkert tilgang på materialer, verktøy og verksted, noe mange her på forumet sliter med. Hva som er lettest å lage er en smakssak. Selv foretrekker ejg langbuer osmbøyer sirkulært.

Ta en titt i denne :viewtopic.php?f=4&t=735

Og kikke litt rundt på forumet så finner du mange i samme båt som deg som har stilt de fleste spørsmålene før.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Sted: Kristiansand

Legg inn av arco »

Hej, Mozzarellamann! Kikk på denne : http://www.bueogpil.dk/modules.php?op=m ... d=9&page=1

Liker den forklaringen godt. Ellers liker jeg langbuen best. Eller en laminatrecurve! Det er så mye å velge i. Forøvrig.. Den buen vi kuttet ut sammen er ganske stabil på 30-40 # :) Du skal få prøve den en dag. Vi må nok snuse opp en barlind eller to..Langbue :D
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Mozzarella
Nybegynner

Legg inn av Mozzarella »

Har bestemt meg for å lage en langbue. Noen som har greie på hvilke mål som skal være på dem. letet litt rundt i forumet uten hell. tenker på en oversikt over forskellige mål på de forskjellige buer man kan lage :)
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

kikk på www.handbue.org -- buemakeriet. Der har du mål på en langbue. Avhengig av materialene gir det en langbue på rundt 35#. Plusser du på et par millimeter i tykkelse og et par i bredde ender du fort på rundt 50#

Ofte så ender styrken på din første bue uansett på noe helt annet enn det du hat til intensjon. Så det er bare å sette i gang. Lag buen. Lær av dine feil. Lag en ny. Bli bitt av basillen :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Tips fra egen erfaring: Lag den første bua di supersvak! Jeg var fast bestemt på å ikke ende opp som "alle andre", å få ei bue som var svakere en det jeg ville ha den. Skeivt bordbein blir til skjærefjøl osv... endte derfor opp med en askestokk som var et sant H å bøye inn, den blei vel heller asymetrisk på en måte ja :oops: pluss at det å treffe noe med ei bue som er for tung for deg er i beste fall frustrerende...lengde/panser skyting er jo en annen sak, men jeg har iallefall blitt mye mer treffsikker etter at jeg gikk ned 10# i buestyrke.

For å oppsumere: Lag ei skikkelig pinglebue først! Enkelt å få god tiller når du slipper å bruke traktorvinsjen til å trekke den opp :P = god læring til når du begynner å spikke ei ordentlig bue.

Kjøp deg ei list på en trevarehandel. superenkelt! Spikka ut ei bue til nevøn min på 6år av ei askelist til 50kr, skøyt ca 10m lengre en glassfiber(G sport) bua til nabon :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar