Jeg har kuttet en rogn uten mye kvist og jeg tror den er grei som emne til å lage min eller mine første flatbuer av. Rognen er ikke spesiell tykk, ca 10 cm eller litt under i diameter i brysthøyde.
Alle snakker om at når skraper av barken, så skal en være veldig forsiktig, fordi det første tre laget en kommer til er da bakenden av buen din.
Er det et krav, i så fall så blir jo ikke det en flatbue. Skal jeg følge et årering skikt så vil bakenden av buen bli konkav. Desto mindre dimensjon på treet, desto mer konkav blir den. Eller kan jeg pusse ned og følge flereåreringer, men samtidig passe på at jeg ikke bryter noen av dem.
Mulig dette var dårlig forklart, en tegning ville vist hva jeg mener, men jeg håper dere forstår.
Jeg har tenkt å følge Tim Baker sin beskrivelse av ”Drying wood”, link http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/15951 og så fort som mulig få rogna nedi ca rett dimensjon. Dvs tilpasse 5x3x200 og ikke ødelegge bakenden. Tror jeg bør gjøre dette i dag allerede, ser at det raskt kommer svarte flekker på veden. Mao jeg må få tørkingen til å gå raskere, gjøre det inne, og ikke la den ligge i garasjen som nå. Jeg har for øvrig brukt trelim både på endene og resten.
Mvh
Øyvind
Edit:Jeg har blandet konkav med konveks. Rett utrykk er konveks. Se også svar fra Lurz under