Olje til buer.
Moderator: GreenMan
Olje til buer.
Jeg har funnet et produkt som virker lovende med tanke på å
hindre at buene trekker vann. Det er Trip Trap køkkenbordsolie natur.
Laget i Danmark, kan kjøpes hos Maxbo og sikkert hos fargehandlere.
Oddbjørn.
hindre at buene trekker vann. Det er Trip Trap køkkenbordsolie natur.
Laget i Danmark, kan kjøpes hos Maxbo og sikkert hos fargehandlere.
Oddbjørn.
Fordi produsentene ofte tar en dårlig olje, tilsetter masse stoffer for å gi den egenskaper til en bedre olje. Så gir de den en fancy navn og selger den dyrere enn den gode oljen i utgangspunktet ville kostet
Hvorfor ikke bare bruke den gode oljen?
Nå skal det også nevnes at kjøkkenbenkoljer ikke pleier å inneholde så mye skummelt siden de skal være i kontakt med mat.
Uansett er jeg ingen tilhenger av olje til impregnering på buer siden jeg mener det finnes langt bedre produkter til dette formålet som voks eller lakk. Jeg bruker kun olje på buer for å "fukte" treverket før jeg vokser dem. Dette er fordi oljen har en annen brytningsindeks enn voksen og vil derfor gi treverket et vått utseende. Kontraster og farger blir tydeligere og mørkere.

Hvorfor ikke bare bruke den gode oljen?
Nå skal det også nevnes at kjøkkenbenkoljer ikke pleier å inneholde så mye skummelt siden de skal være i kontakt med mat.
Uansett er jeg ingen tilhenger av olje til impregnering på buer siden jeg mener det finnes langt bedre produkter til dette formålet som voks eller lakk. Jeg bruker kun olje på buer for å "fukte" treverket før jeg vokser dem. Dette er fordi oljen har en annen brytningsindeks enn voksen og vil derfor gi treverket et vått utseende. Kontraster og farger blir tydeligere og mørkere.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Re: Olje til buer.
Jeg synes olje skaper fine kontraster og hvordan voks er det å anbefale til slutt?
I love Mac!
Inongogaror
Inongogaror
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Bivoks, ellers liker jeg å bruke dreadlockvoks.. Den er av stort sett bivoks, men inneholder noe druekjerneolje og noe hampolje.
Har iblant brukt en selvkomponert geværstokkolje på buer også, rå linolje, kokt linolje og vegetabilsk terpentin, ca. en tredel av hver. Den holder væten ute, men man må regne med å gni en del ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."