Det er med glede jeg leser at vi som ikke har lyst til å bruke flerfoldige tusen på en rytterbue lagd utelukkende av naturlige materialer, kanskje blir "akseptert" av NL. (ja, for da jeg fortalte at jeg skulle skaffe meg en rytterbue med glassfiber så fikk jeg en sterk følelse av at "slike folk" absolutt ikke var ønsket i NL)
Glassfiber er ikke spesielt historisk korrekt, men nå er jeg en av de som driter i hva som er historisk korrekt og ikke.
Jeg blir litt skremt over alle regler som finnes, for jeg er utelukkende interessert i selve bueskytingen. Og da bueskyting uten sikter og annet dill.
Men alle reglene har gjort at bueskyting har "tapt seg" for min del. Det er ikke lenger moro å skyte, for det er jo så utrolig mye man må passe på. Ikke ditt og ikke datt, fysj og føy, har du en bue med glassfiber... osv.
Men en ting jeg syns er litt merkelig... hvorfor er det ikke lov med pilhylle?
Altså, er det noen som kan dokumentere at ingen buer hadde pilhylle før? (siden folk er så glade i dokumentasjon mener jeg)
Jeg skjønner at noen mener det er prestasjonsfremmende, men hvis man kunne dokumentere at det var historisk korrekt så måtte man jo tillatt det.. eller hur?
Jeg syns det er svært merkelig at det ikke fantes pilhyller på noen buer "før i tiden". For... jeg nekter å tro at de var så dumme at de ikke tenkte på å stappe en liten treflis innenfor ett skinn/lær som ble surret på buen som håndtak.
Ja, for det er bare det pilhyllen på min bue er. En bitteliten treflis som er stappet ned under surringen. (på innendørs-NM i fjor tok jeg den bare ut, men jeg ser ikke helt poenget)
Og om det eneste beviset for at man ikke hadde pilhyller er fordi man ikke har funnet noen buer med pilhyller på, ja da vil jeg påstå at det er ett litt tynt bevis. For jeg vil tro at en slik liten flis råtner bort ganske fort.
Men for all del, det er ingen problem for meg å bare fjerne den lille flisa. Vel, nå kommer jeg nok aldri til å dukke opp på noe NM mer så lenge det er kleskodeks... igjen, jeg er ikke interessert i klær eller andre historiske ting, utelukkende selve skytinga med bue... for meg er det knekkende likegyldig at de skjøt på samme måte i middelalderen, eller at vikingene gjorde det. Jeg hadde syns det var like gøy å skyte om så måten å skyte på ble "oppfunnet" i går.
Det eneste jeg lurer på er om det finnes noen bedre grunn til å ikke tillate pilhylle enn at noen kanskje er redd for at de som skaffer seg rytterbuer med pilhyller skal slå dem i en evt konkurranse.
(bare så det er sagt så blir det ikke meg... pilhylle eller ikke, jeg skyter like rævva uansett

)