Nå skal også jeg gjøre noe jeg ikke kan.
Ikke har jeg konkurrert med bue. En trening har jeg vært på. Og ikke har jeg lest reglene dere omtaler.
Men, det er lov å mene noe om ting en ikke vet så mye om. Det skjer i fotball-kretser hele tiden. Så da overfører jeg det her.
Det er veldig få gjenlevende som kan berette om hvordan en har skutt en pil opp igjennom tidene. En har funnet buer, piler, sågar buestrenger. Men veldig få lik funnet in situ med fingrene formet rundt en forråtnet streng, med pilen dandert over buefragmentet. Så vidt jeg vet da.
Men mange illustrasjoner, bilder osv. Joda. Men ingen vet jo noenting om maleren/tegneren sin kunnskap om bueskyting.
Noe vet en om skyteteknikk. Så blir noe fremhevet som mer korrekt enn noe annet. Dernest glemmer en at det er mye en ikke vet om historisk skyteteknikk. Er det noen som vet hvordan Øtzi skjøt? Nei men de har funnet utstyret hans. Ingen sikter, ingen nock-punkter tror jeg, osv.
Det er vel veldig få som egentlig vet noe eksakt om hvordan hånden har vært dandert ifm trekkfasen av en pil, gjennom alle tider.
Jeg har som lekmann problemer med å forstå hvorfor det ene grepet er lov, mens et annet ikke er lov. Jeg vil nå tro at de som faktisk brukte bue og pil i utrolig mye større grad enn dagens bueskyttere, av livsnødvendige hensyn, eksperimenterte og prøvde ut mange forskjellige måter å sende avgårde en pil på. Den de likt best, og som ga best presisjon, var den de brukte. Piler en finner gir noen indikasjoner om hvordan grepene kan ha vært, og sannsynligvis ikke kan ha vært. Men sikker kunnskap er det ikke.
Så jeg tror diskusjonen om grep er litt ufokusert. Dersom et grep er bedre enn et annet, er det vel bare å trene inn det bedre grepet, dersom presisjon er veldig viktig. Og er det sikkert det er et bedre grep? Mange individuelle forskjeller inne i bildet.
Jeg tror det er viktigere å sette begrensninger i hva buen, strengen og pilen er laget av, dernest premiere tidsriktig antrekk utfra miljøet buen engang ble brukt i.
I tillegg burde kontroll av bue/pil mtp historisk korrekthet fungere slik dagens dopingsystem fungerer. Det blir foretatt stikkprøver, og dersom noen som utgir seg for å være historisk korrekt, blir tatt med buksene nede, så slettes resultater 6 mnd tilbake, og utestenges for de neste 6 mnd. For å ta litt hardt i.
Og uthenges til spott og spe på hjemmeside kanskje....
Enkelt for arrangøren, og risikofylt for den som jukser.
De som er usikker ifm konkurranser vil da oppsøke arrangør før start, og få utstyret kontrollert.
Dette er mine tanker. Som sagt, jeg kan ikke reglene. Men kan jo mene noe om det allikevel....