Seneliming

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Seneliming

Legg inn av Christian »

Jeg fant non bilder, type tverrsnitt, av ei kinesisk bue inne på atarn. Så at senelaget var relativt mye tjukkere enn det jeg hadde forestilt meg, omtrent like tjukt som hornsida. Ut ifra det jeg kan forstå må jo senene strekkes no helt enormt mye, som sikkert er helt greit for senene, men hva med limet? Regner med at de brukte hud/svømmeblære lim til å lime sammen alle komponentene, samt til å få alle senene til å "bli en".
men alt moderne lim som casco epoxy/ west syst osv. kan da ikke være så himla fleksibelt? Eller er det bare min oppfatning av lim som er på jordet?

Ja, jeg har planer om å slenge sammen ei hornbue :oops: skal bare samle opp en solid basiskompetanse først :wink:
blei overbevist da jeg fant denne sida...
http://www.highlandhorn.co.uk/ARCHERY/12.htm
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Du vil nok få to forskjellige resultater med de to limtypene (hud/epoxy) på en ellers lik bue.
Lager du en bue med sener på ryggen brukt som beskyttelse, fungerer begge typer.
Lager du derimot en bue med et tykt senelag, fungerer kun hudlim som tenkt.
Med epoxy kunne du like gjerne brukt glassfiber på rull, imho.

Bruker du hudlim kan i verste fall senene tas av og brukes på nytt.

Lars
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Ligger noen tips her:
http://www.bueogpil.dk/index.php?name=N ... cle&sid=32
Ellers enig med Sturlabuer, syns ikke epoxy og sener høres ut som en god ide. Mener å huske at noen hadde prøvd, men kan ikke finne det igjen. Etter limtestene på Traditional Bowyers Bible er hudlim omtrent like sterkt.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg har prøvd - og kan skrive under på at epoxy overhodet ikke fungerer til å lime sener. Problemet er at senene må være blaute for å kunne strekkes ut pent, og det kan man ikke kombinere med epoxy. Og epoxyen er ikke så flytende at senene blir tøyelige av å bløtes i limet.

Så hudlim eller gelatin er eneste løsningen her. Men det er faktisk bare en fornøyelse å jobbe med hudlim i forhold til epoxy. Så kjør på! :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Her må jeg bare være 250% enig med Kviljo. Selv om det er litt mere søl med hudlim enn epoxy, så er det jo et nærmest koselig søl. Som går helt bort i lunkent vann og som lukter helt OK, ikke er giftig, allergifremkallende eller noe som helst.

Av epoxy får jeg kløe i ansiktet (klør i nakken bare jeg tenker på epoxysøl, her og nå..) og blir svett bare jeg får en dråpe på fingeren, ikke kan det vaskes av med noe som helst osv... :(

At epoxy ikke mykner senene er ikke fordi det ikke er flytende nok, men helt enkelt fordi det ikke er vann.

K
nilstor
Mester
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

For oss som noen ganger går til det formastelige skritt å lage Tupperware-buer, er epoxylim uunnværlig, og det lar seg enkelt vaske av hud med varmt vann og såpe FØR det herder. Dette går iallfall fint med Araldit og Casco.

Det er imidlertid nesten umulig å fjerne fra klær, jeg har et par T-skjorter hvor buemakeriet har satt varige spor...

Tips til Tupperwarebuemakere: Bland tokomponentlim i varmt vannbad, du får en mer homogen blanding, som - tror jeg - gir en bedre herding, og limet blir generelt mer medgjørlig.

Beklager avsporingen! Det var ikke meningen å la diskusjonen om hudlim gå helt opp i liminga ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Som alltid er bueforum og dets innbyggere helt til å bøye seg i støvet av! Takketakk flinke menneskene :D
hudlim altså... hvor får man hud fra? utdype det spørsmålet litt kanskje :P Hva er gode kilder til råmatriell til hudlim? Tyggegreier til hund er jo ofte lagd av hud, griseører?

Hvis jeg bruker bambus som kjerne, hva skal jeg gjøre med ringene på bambusen? Kan jeg lime sener rett over ringene?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Bilde

Hundebein funker fint 8)
Eventuelt kan du bare kjøpe noen pakker gelatin. Det er sterkere og lukter ingenting.

Du har sett disse lage-hornbue-filmene? Hvis ikke er det et must :)

"Asiatic Composite Bow"
http://www.klaa.no//tradbow/index.htm
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Gelatin :?: :?: :?: Gelebue? Hvordan :shock: ? Følge blandingsforhold på pakke, eller mindre vann?

Takk for link. dvd anskaffes ved neste lønning 8)
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Blanindingsforholdet er avhengig av renheten på limet. Så her finnes ingen fast. Limet skal varmes opp men ikke over 60 grader. Ikke sånn at du brenner deg når du stikker fingeren nedi, men nesten. Limet skal da ha konsistens som drikke-yoghurt :wink: Prøv deg fram. Gelatin er et svært rent hudlim med god limstyrke.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Ja men hur ska man göra då?

När man använder gelantinplattor i matlagning så mjukar man upp dom i
kallt vatten, sen kramar man ur vattnet och lägger dom
i den varma blandningen man vill ska stelna.

Ska man bara smälta plattorna efter man mjukat upp dom eller?
Jag tror inte det blir så trögflytande som du säger. :?:
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

I stedet for skjelatinplater er det lettere å bruke skjelatinpulver.
Hos Hans B Ekjord, en fargehandel i Oslo kan man kjøpe førsteklasses
hudlim i pulverform. Tlf.22201409. Oddbjørn.
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg har ingen erfaring med gelatin brukt som hudlim. Personlig bruker jeg bare hudlim i pulverform beregnet på kunstnerbruk. Sørg bare for at du får hudlim og ikke beinlim. Beinlim er sprøere. Det som kalles hornlim er bare et kallenavn på animalsk lim. Kan selgeren ikke spesifisere mer hva slags lim det er, ikke kjøp det.

Animalsk lim av ymse kvalitet får du uansett tak i her eller her

Skal du lime mye vil jeg anbefale en limpotte som vist på bildet. Kjøpt i en brukthandel. Det er to kjeler som passer perfekt inni hverandre. Fordelen er at indre kjelen ikke kommer i direkte kontakt med varmen og at ikke noe av det varme vannet fordamper. Holder lenge på varmen.

Bilde
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Tack för infon och tipset.
Svar