Griffins bue & pilmakeri
Moderator: GreenMan
Nice 8) Jeg er somregel motstander av flatbuer av barlind, men dette var jo et edelt formål for et vanskelig emne Godt jobba!
Du kan ganske enkelt kontrollere om den er veldig stresset et sted bare ved å se hvor den har fått medbøy.
Man ser alt for ofte buer som bøyer for mye på nedre lem, så jeg syntes det ser helt fint ut med en anelse mer bøy på øvre. Jeg tipper den kommer til å jevne seg ut med litt skyting. Måtte jeg si noe om tilleren, så vil jeg si at den bøyer litt mye helt innerst mot grepet. Om de indre breie lemmene har jevn bredde, så skal de bøye mer og mer jo lengre fra grepet man går.
Når det gjelder om barlind klarer det eller ikke, så vil jeg si det slik, at jo bedre tiller jo bedre bue, enten den følger strengen eller ikke. For selv om en bue ikke følger strengen, vil en ujevn tiller si det samme som unødvendig masse på feil sted. Og det resulterer stort sett i en bue som rister i hånda, eller at den ikke er så rask som den kunne ha vært.
Du kan ganske enkelt kontrollere om den er veldig stresset et sted bare ved å se hvor den har fått medbøy.
Man ser alt for ofte buer som bøyer for mye på nedre lem, så jeg syntes det ser helt fint ut med en anelse mer bøy på øvre. Jeg tipper den kommer til å jevne seg ut med litt skyting. Måtte jeg si noe om tilleren, så vil jeg si at den bøyer litt mye helt innerst mot grepet. Om de indre breie lemmene har jevn bredde, så skal de bøye mer og mer jo lengre fra grepet man går.
Når det gjelder om barlind klarer det eller ikke, så vil jeg si det slik, at jo bedre tiller jo bedre bue, enten den følger strengen eller ikke. For selv om en bue ikke følger strengen, vil en ujevn tiller si det samme som unødvendig masse på feil sted. Og det resulterer stort sett i en bue som rister i hånda, eller at den ikke er så rask som den kunne ha vært.
Jag färdigställte "replican av callahans replica"
Jag skrapade av mer bortom den mest böjjande delen på båda lemmarna och kortade ned den översta 1" så nu är dom lika långa.
Tillern på fullt drag blev något bättre:
Jag är nöjd.
Uppspännd profil ser bättre ut:
Här är färgerna lite fel, men man ser hur jag har gjort fadsen i träets ådring:
Den feta kvisten håller:
Den blev runt 39# 65" som är lite för kort för mig så jag tänkte ge bort den.
Jag skrapade av mer bortom den mest böjjande delen på båda lemmarna och kortade ned den översta 1" så nu är dom lika långa.
Tillern på fullt drag blev något bättre:
Jag är nöjd.
Uppspännd profil ser bättre ut:
Här är färgerna lite fel, men man ser hur jag har gjort fadsen i träets ådring:
Den feta kvisten håller:
Den blev runt 39# 65" som är lite för kort för mig så jag tänkte ge bort den.
Om jag sträcker ut armen och fingrarna så mäter jag 74cm till mitt i armhålan/där armen övergår till kropp.
Från fingertoppen till munnviken i skjutställning är det 88cm.
Mina normalpilar är runt 80cm. Man har ju inte fingrarna utsträckta när man skjuter, men bara sånn för att ni ska kunna mäta med mig om ni tycker det är göy
Från fingertoppen till munnviken i skjutställning är det 88cm.
Mina normalpilar är runt 80cm. Man har ju inte fingrarna utsträckta när man skjuter, men bara sånn för att ni ska kunna mäta med mig om ni tycker det är göy
- Sagitarius
- Bueskytter
- Sted: Nord Norge
En flott bue, brukte du noe for og forsterke kvistene i den. eller lot du de være ubehandlet. Har sett at de som bygger osage orange buer fjerner kvist,
Som sagt en flott bue.
Bjørnar
Som sagt en flott bue.
Bjørnar
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Har ju hållt på med den här Andaman/holmegard inspirerade bågen ett tag nu.
Jag tror jag har ödelagt den.
Den böjjde fint men så satte jag på en bukförstärkning.
Tillrade den igen och satte på en buk av bambus.
Nu böjjer den inte alls så bra längre:
Den borde böjja mer ut mot topparna.
Är den körd?
Har tagit set där den böjjer som mest:
Braced:
Lite fler bilder:
Topparna är ca 8mm.
Bågen är 180cm lång och 46#
Jag kan ta av mer skrått så att den böjjer mer ut mot topparna.
Jag kan också korta ner den lite för att få ut mer pounds ur den.
Är den redan körd eller vad tror ni?
Jag tror jag har ödelagt den.
Den böjjde fint men så satte jag på en bukförstärkning.
Tillrade den igen och satte på en buk av bambus.
Nu böjjer den inte alls så bra längre:
Den borde böjja mer ut mot topparna.
Är den körd?
Har tagit set där den böjjer som mest:
Braced:
Lite fler bilder:
Topparna är ca 8mm.
Bågen är 180cm lång och 46#
Jag kan ta av mer skrått så att den böjjer mer ut mot topparna.
Jag kan också korta ner den lite för att få ut mer pounds ur den.
Är den redan körd eller vad tror ni?