Lage recurvebue nr 1?
Moderator: GreenMan
Lage recurvebue nr 1?
Jeg er i gang med de to neste buene mine, og jeg vil så gjerne recurve den ene av de, hva er enkleste framgangsmåte. Selv om ikke nødvendigvis er den enkleste framgangsmåten å lage så vil jeg ha den som gir det resultatet som blir enklest å bruke/vedlikeholde.
Hva anbefales? En statisk- eller en working- recurve? (Ja jeg har lest i the traditional bowyers bible, men blir ikke så veldig mye mere klok av det som står i den...)
Hva anbefales? En statisk- eller en working- recurve? (Ja jeg har lest i the traditional bowyers bible, men blir ikke så veldig mye mere klok av det som står i den...)
Da leser du det ei gang til
Statiske recurver er stort sett forsterkede med en trebit, og har gjerne større motbøy enn en working recurve. Derfor også vanskeligere.
Lag buen med breie tupper og ikke tykkere enn ca 13mm (for plankeask) midt i recurven. Om du lager den av planke, så det er det viktig at fibrene følger tuppene bra. Ellers er det nesten umulig å unngå at fibre løfter seg på buken.
Ellers er det bare å fylle ei gryte med vann og skru kokeplata på fullt. Legg buetuppen over gryta, men ikke i kontakt med den, og brett aluminiumsfolie over. La det koke i 30 minutter, og ha ei form klar. Det er også kjekt å bruke hansker slik at man ikke koker fingrene også. Fra du har tatt buen bort fra gryta, har du omtrent 30 sekunder på å bøye buen og holde den bøyd til den er kald. Når den er kald eller lunka kan du slippe opp.
Før du begynner å tille buen kan det være lurt å sette tuppene i forma igjen, og bruke en varmluftspistol til å tørke og herde bøyen, slik at de ikke retter seg ut igjen.
For å få strengen til å ligge rett bruker du en varmluftspistol til å vri lemmene med.
Det krever uansett noen forsøk for å få det skikkelig til, så det er bare å sette igang og skaffe seg litt erfaring.
Statiske recurver er stort sett forsterkede med en trebit, og har gjerne større motbøy enn en working recurve. Derfor også vanskeligere.
Lag buen med breie tupper og ikke tykkere enn ca 13mm (for plankeask) midt i recurven. Om du lager den av planke, så det er det viktig at fibrene følger tuppene bra. Ellers er det nesten umulig å unngå at fibre løfter seg på buken.
Ellers er det bare å fylle ei gryte med vann og skru kokeplata på fullt. Legg buetuppen over gryta, men ikke i kontakt med den, og brett aluminiumsfolie over. La det koke i 30 minutter, og ha ei form klar. Det er også kjekt å bruke hansker slik at man ikke koker fingrene også. Fra du har tatt buen bort fra gryta, har du omtrent 30 sekunder på å bøye buen og holde den bøyd til den er kald. Når den er kald eller lunka kan du slippe opp.
Før du begynner å tille buen kan det være lurt å sette tuppene i forma igjen, og bruke en varmluftspistol til å tørke og herde bøyen, slik at de ikke retter seg ut igjen.
For å få strengen til å ligge rett bruker du en varmluftspistol til å vri lemmene med.
Det krever uansett noen forsøk for å få det skikkelig til, så det er bare å sette igang og skaffe seg litt erfaring.
Da har jeg lest bibelen to ganger til, og skjønner litt mere
Vil recurven holde seg, eller vil den rette seg ut etter bruk. Skulle tro at recurven må backes med et eller annet for å holde fasongen!? Om det er en fordel å backe, holder det å backe bare recurven, eller er det like greit å backe hele ryggen på buen? Er det senbebacking som er tingen, eller vil det fungere med andre materialer?
Jeg har utstyr for å dampkoke planker som jeg brukte til modellbåten min. Men jeg har ikke dampet noe ask enda, og er litt usikker på hvordan asken oppfører seg. Tror kanskje at jeg bare må prøve, for som du sier så er det vel bare å sette i gang og skaffe seg litt erfaring...
Vil recurven holde seg, eller vil den rette seg ut etter bruk. Skulle tro at recurven må backes med et eller annet for å holde fasongen!? Om det er en fordel å backe, holder det å backe bare recurven, eller er det like greit å backe hele ryggen på buen? Er det senbebacking som er tingen, eller vil det fungere med andre materialer?
Jeg har utstyr for å dampkoke planker som jeg brukte til modellbåten min. Men jeg har ikke dampet noe ask enda, og er litt usikker på hvordan asken oppfører seg. Tror kanskje at jeg bare må prøve, for som du sier så er det vel bare å sette i gang og skaffe seg litt erfaring...
Jag tyckte det fungerade fint att backa på buken av recurven.
Om du inte ska förstärka så är det svårt att veta hur tjocka recurver du måste ha för att dom inte ska ge med sig. Har du för tjockt trä så kommer det spricka.
Det svåra med att förstärka är att om du senare måste böjja till recurverna för att dom inte ska vrida sig så kan limet ge med sig när du värmejusterar.
Jag böjjde med lite för tjockt trä och det sprack, men då hyvlade jag ner det och förstärkte med ek och det gick finfint. Dock gav limmet med sig när jag fick justera recurverna så jag fick peta in lite lim i hålet som blev.
Jag har gjort 3st recurver och 2st var jag tvungen att värmejustera recurverna på etterpå.
Du behöver inte ha backing på ryggen av recurverna enligt mina erfarenheter. Däremot är ju en seg backing aldrig fel om du ska göra en kort båge med lång draglängd.
Om du inte ska förstärka så är det svårt att veta hur tjocka recurver du måste ha för att dom inte ska ge med sig. Har du för tjockt trä så kommer det spricka.
Det svåra med att förstärka är att om du senare måste böjja till recurverna för att dom inte ska vrida sig så kan limet ge med sig när du värmejusterar.
Jag böjjde med lite för tjockt trä och det sprack, men då hyvlade jag ner det och förstärkte med ek och det gick finfint. Dock gav limmet med sig när jag fick justera recurverna så jag fick peta in lite lim i hålet som blev.
Jag har gjort 3st recurver och 2st var jag tvungen att värmejustera recurverna på etterpå.
Du behöver inte ha backing på ryggen av recurverna enligt mina erfarenheter. Däremot är ju en seg backing aldrig fel om du ska göra en kort båge med lång draglängd.
Jeg tok disse bildene da jeg lagde min recurve, tenkte de kanskje kunne komme til nytte her
Jeg brukte Kviljos fremgangsmåte, men lot formene være på til neste dag, da var tuppene fortsatt ganske plastiske, men etter noen timers herding med varmepstolen var de knallharde. Samtidig ble også den ytterste delen bøyd opp.
ps. Aldri undervurder verdien av en skikkelig lang kjøkkenbenk
Den ferdige buen finner du her: http://www.bueforum.no/viewtopic.php?t= ... c&start=45
Jeg brukte Kviljos fremgangsmåte, men lot formene være på til neste dag, da var tuppene fortsatt ganske plastiske, men etter noen timers herding med varmepstolen var de knallharde. Samtidig ble også den ytterste delen bøyd opp.
ps. Aldri undervurder verdien av en skikkelig lang kjøkkenbenk
Den ferdige buen finner du her: http://www.bueforum.no/viewtopic.php?t= ... c&start=45
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Da har jeg lært litt hva man skal gjøre og hva man IKKE må gjøre når man lager en recurvebue!
Buen var ca 150cm lang. Før jeg recurvet endene var det en relativt lett bue på ca 25-30#. Prosjektet startet som en barne/jr. bue, men så måtte jeg bare prøve litt.... Tror kanskje de forsterkningene ble litt for tykke gitt. Forsterkningen og nokken er laget av noe mahogney som jeg har leggende en del av, fleksibel som bare det. Men det ble alt for mye krefter i området helt nær håndtaket tror jeg.
Men-men! Da jar jeg fått lært hvordan man brekker en bue! Det smalt høyt
Jeg syns litt synd på min lille søte ex-recurve bue!
Overgangen mellom håndtaket og buelemmen ble litt for kort, jeg hadde ikke lang nok plankebit for å lage håndtaket av...
Men nokken var jeg veldig fornøyd med, den fungerte godt og så bra ut.
Buen var ca 150cm lang. Før jeg recurvet endene var det en relativt lett bue på ca 25-30#. Prosjektet startet som en barne/jr. bue, men så måtte jeg bare prøve litt.... Tror kanskje de forsterkningene ble litt for tykke gitt. Forsterkningen og nokken er laget av noe mahogney som jeg har leggende en del av, fleksibel som bare det. Men det ble alt for mye krefter i området helt nær håndtaket tror jeg.
Men-men! Da jar jeg fått lært hvordan man brekker en bue! Det smalt høyt
Jeg syns litt synd på min lille søte ex-recurve bue!
Overgangen mellom håndtaket og buelemmen ble litt for kort, jeg hadde ikke lang nok plankebit for å lage håndtaket av...
Men nokken var jeg veldig fornøyd med, den fungerte godt og så bra ut.
Veldig synd. Det har skjedd meg en del ganger også. Man begynner på en liten barnebue, men etterhvert kan man ikke la være å rekurvere. Resultatet blir ofte slik som på bildet
Jeg har begynt på en statisk rekurv i ask. skal gå meget rolig fram, og prøve ikke gjøre noe overilt. Backe med sener.
Jeg har begynt på en statisk rekurv i ask. skal gå meget rolig fram, og prøve ikke gjøre noe overilt. Backe med sener.
MartiN
Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe!!!
En knekt bue betyr bare at man kan starte med neste prosjekt! Neste recurve og rytterbue er straks på buebyggerbenken! Recurven kommer jeg nok til å prøve å få backet med ett eller annet, kanskje sener hvis jeg får tak i!?
Men som du sier så er nok det lureste man kan gjøre er at man går meget rolig fram, og prøve ikke gjøre noe overilt!!!
En knekt bue betyr bare at man kan starte med neste prosjekt! Neste recurve og rytterbue er straks på buebyggerbenken! Recurven kommer jeg nok til å prøve å få backet med ett eller annet, kanskje sener hvis jeg får tak i!?
Men som du sier så er nok det lureste man kan gjøre er at man går meget rolig fram, og prøve ikke gjøre noe overilt!!!