Har akkurat opplevd en ny skade. Ikke akkurat en skyteskade, men pro-skyteskade:
10 Vond rygg ved feil bruk av lang streng (stringer) under oppstrenging.
Pådro meg det tidlig i uka. Vanligvis strenger jeg opp med skyv-trekk-metoden. Nedre buetupp under vrista på venstre fot. Venstre hånd på grepet og høyre hånd håndterer øvre tupp og strengen. Strenger ved å skyve øvre tupp bort mens jeg trekker i grepet. Dette klarer jeg ikke på min tyngste bue og var derfor nødt til å bruke en strenger.
Jeg sto der og klarte knapt og reise meg. Kona kom inn i rommet da hun hørte meg stønne av smerte. Hun overtok buen og lo av meg. "Er buen for kraftig Are?" Selvsagt nektet jeg
Denne skaden kan vel også regnes med til de som kommer på Stein sin FOR TUNG BUE LISTE
Nå er snart ryggen i orden igjen og jeg er klar for å prøve på nytt, denne gangen med en ny teknikk
Bueskytterskader...
Moderator: GreenMan
Jeg har visst litt tuntg for det, for den skjønte jeg ikke Står du mens du gjør det og bare legger hånda med buen inntil låret for å hjelpe til med å holde den?Kviljo skrev:115-punderen min trekker jeg ganske høyt opp med lang streng, for så å hvile neven og buen mot låret slik at man ikke trenger å bruke ryggen for å holde buen spent mens man setter på den korte strengen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Noen ungdomssynder har gjort at ryggen har blitt litt skral, så når jeg strenger opp 120-punderen (med oppstrenger/langstreng, mindre spektakulært, men langt mer behagelig!), passer jeg alltid på å bøye i knærne med rett rygg, og la lårmusklene ta støyten.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."