Fra tilvekstkatalogen:
Originalen:85. Simpel bue av barlind, bestaar av en slank stav med ovalt tversnit, dog noget flatere paa den ene siden, jevnt smalnende mot begge ender, hvor der er skaaret snit til leie for strengen. Litt fortrukket ved tørk efter den kom av jorden og derved bøiet, men ikke i samme plan som den skulde krummes naar den var i bruk. Kordelængde 89 cm. Oversendt fra Norsk Folkemuseum som jordfund fra Bergen. Nærmere oplysning foreligger ikke. (7201).
Buksiden er opp på dette bildet.
Nokkene:
Så etter museumsbesøket rotet jeg fram et passende emne av barlind. Heldigvis er ikke buen lengre enn 89cm, så jeg fant et som stemmer både med årringstykkelse, diameter, og omtrentlig like mange kvister.
Etter noen timer med høvelen og siklingen dukket det opp en bue. Tok det forsiktig, og fulgte bredde-målene eksakt på millimeteren. Tykkelsen må naturligvis tilpasses emnet under tillinga, men gjevnt over er den samme tykkelse som originalen. Nokkene er bare midlertidige, vil ikke risikere å knekke de av under videre tilling. Det er nemlig snakk om en del krefter her Den er godt over 120 pund på rundt 5 tommer trekk. - og det med tiller-streng. Skal jeg tippe vil den ende opp på over 150 pund ved det jeg forestiller meg er normalt trekk. Er ikke helt ferdig med å tille den, så veiing og fullt trekk vil komme senere.
Kopien:
Jeg sleit med å spenne den opp her. - så selv om det ser ut som om den bare ligger oppå tilleren, er det faktisk snakk om mye spenn!
Fortsatt en cm for lang, og med feil type nokker.
Så da er det med andre ord bekreftet at det er snakk om en armbrøstbue, og ikke en barnebue.