Som ni vet köpte jag en bit ganska tunn barlind av Ivar för 300:-
Biten hade en stor kvist i sig. Kvisten gjorde att det inte var möjligt att göra en långbåge. Den hade också ganska lite kärnved och en hel del småknottar så jag satsade på en holmegård utan att ta ner ryggen.
Biten hade andra svagheter också så jag bestämde mig att skära bort dem och splica ihop. Jag kunde inte bli av med den stora kvisten men placerade den i handtaget.
Jag ritade ut callahans replica på biten rakt av sedan fick träet bestämma den slutgiltiga formen genom att jag tog med kvistar plus extra trä om dom var nära kanten.
Den stora kvisten efter sandpappring:
Bågen är 66" med översta lem 1" längre. 44@28 och jag drar 29,5"
Övre lem:
Nedre lem:
Biten böjjde nästan inte alls med måtten ifrån TBB så jag fick köra på känn.
Jag fick göra den ganska mycket tunnare och även en del smalare.
Tilleren liknande inte alls på callahans replica så jag bestämde mig för att bara tillra den så som jag tror blir bra.
Styvare nedre lem, extra trä vid kvisten och att försöka få så liten del som möjligt böjjandes för att få så långa "levers" som möjligt för bra kast.
Brace vid 6"
Fullt drag:
Jag har inte skjutigt den ännu.
När jag ser på tillern så tycker jag den ser fin men om jag vrider på huvvudet så känns det som att övre lem böjjer extremt över en väldigt liten del.
Klarar barlind detta eller kommer den att få set?
Valmöjligheten är att skrapa över det partiet där den böjjer samt lite ute vid toppen och korta ner lemmen 1"