Ingars Hulderbu:-) Velkommen

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
ingos
Mester
Sted: Drammen

Trefat

Legg inn av ingos »

Da er jeg i gang med å lage et fat av et stokk som stod igjen av barlindtreet:-) Den er knallhard å jobbe med og gleder meg å få et orginalt fat hjemme:-)

Bilde
I love Mac!

Inongogaror
Stein
Mester
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Det blir sikkert en fin bolle, med flotte farger.

Men husk at barlind er giftig.
http://www.hushjemhage.no/hage/plant_traer_barli.htm
Så bitene du hugger ut, bør du ikke hive i peisen. De bør avhendes på samme måte som trykkimpregnert.
Når du roter nedi bollen ifm uthulingen, bør du muligens bruke hansker, eller ihvertfall vaske deg før du spiser...
Bollen bør du sette inn med noe som hindrer tilgang til selve treverket, når den er ferdig. Olje eller lakk.

Nå er jeg ikke spesialist i dette, men har lest mange steder om hvor giftig barlind er, og at en må bruke maske dersom en skal slipe osv.

Så just in case er det vel best å sikre seg for mye enn for lite.
Stein Dale
Mester

Legg inn av ingos »

Joda jeg kjenner godt til barlind og bruker bestandig vernemaske(P3) når det skal slipes, på wikipedia står det mye om info om barlind:-)

Giftighet

Både nålene, barken og frøene inneholder alkaloider (A + B Taxiner) som er giftig for dyr (spesielt hester og muldyr), og mennesker. Plantedelene er giftige både i frisk og tørket tilstand. Det hevdes imidlertid at enkelte hjortedyr, samt kaniner og katter skal være motstandsdyktige mot giften.
Alkaloidene gjør at hjertet slår saktere og kan gi hjertearytmier, og giften kan også skape problemer med fordøyelse og hyperventilering. En mengde på 0.5% friskt plantemateriale per kilo kroppsvekt kan være dødelig dose. De fleste ulykker skjer ved at små tørkede plantedeler etter beskjæring blandes med høy eller kommer på beiteområder for hester, der barlind blir brukt som hekk rundt beitet.
Det røde fruktkjøttet som omgir frøene er imidlertid ikke giftig, og er en delikatesse for fugler.

Medisinsk bruk.

Av barlindbark og nåler utvinnes virkningsstoffet paclitaxel som brukes for å hindre spredningen av kreftceller.

Dette er helt klart en tresort man ikke skal leke med eller tygge:-)
Jeg bruker stort sett maske ved støv arbeidet, får unngå å fra inn får mye drit og det er uansett hvilken tresort det er.

Barlind har imponert meg over hvor hard den er, selv om den er blitt grå etter været har satt sine spor og ikke minst evnen til å vri seg når man sager ned gamle rester.

http://no.wikipedia.org/wiki/Barlind
Sist redigert av ingos den 15 des 2007, 13:50, redigert 2 ganger totalt.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Skjønner ikke dette? De barlindstykkene jeg har arbeidet med har vært ganske myke. Nesten bare gran og furu som er mykere etter min (begrensede) erfaring.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Generelt sett er vel barlind blant de mykere treslagene ja.
Stort sett så myk at man kan lage merker bare ved å trykke med neglen.

Men det er helt klart at det kan være mye spenninger i treet, om veksten er litt unormal.

Så store klumper barlind har også lett for å sprekke mens den tørker, så obs obs :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester

Legg inn av ingos »

KEn skrev:Skjønner ikke dette? De barlindstykkene jeg har arbeidet med har vært ganske myke. Nesten bare gran og furu som er mykere etter min (begrensede) erfaring.

K
Dette emne til fat, har jeg ingen anelse om hvor lenge den har stått og død ut. Det er store variasjoner i stokken, på den ene enden er det knall hardt og 5-6cm lengre inn er det betydelig mykere. Det er også farge forskjell på disse stedene. Jeg skal prøve å få tatt et bedre bilde og markere hvor det er forskjell.

Det var noen sprekker fra før, men det er ikke på endene og det har vokst ut to grove greiner av den:-) Deler av stokken bærer preg av litt råte tegninger.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
svange
Nybegynner

Barlind

Legg inn av svange »

Saken med barlind er at kjerneved og ytterved har heilt ulike eigenskapar. Medan ytterveden er mjuk og tøyeleg, er innerveden knallhard. Det er jo dette som gjer barlinda så god til bogebygging. Den kjem ferdig laminert.

-Ståle
Brukeravatar
ingos
Mester

Legg inn av ingos »

Bilde
Det er nærmest fotograf det er så knall hardt og det er ikke så hardt i andre enden, årsaken til dette kan være at nærmeste delen var innerst mot treet.
Den er hvit endene pga lim.

Bildet på side 1, er av bedre kvalitet og viser godt enden som er knallhard.
Det går femover:-)
I love Mac!

Inongogaror
Stein
Mester

Legg inn av Stein »

Joda jeg kjenner godt til barlind og bruker bestandig vernemaske(P3) når det skal slipes, på wikipedia står det mye om info om barlind:-)

Giftighet

Både nålene, barken og frøene inneholder alkaloider (A + B Taxiner) som er giftig for dyr (spesielt hester og muldyr), og mennesker. Plantedelene er giftige både i frisk og tørket tilstand. Det hevdes imidlertid at enkelte hjortedyr, samt kaniner og katter skal være motstandsdyktige mot giften.
Alkaloidene gjør at hjertet slår saktere og kan gi hjertearytmier, og giften kan også skape problemer med fordøyelse og hyperventilering. En mengde på 0.5% friskt plantemateriale per kilo kroppsvekt kan være dødelig dose. De fleste ulykker skjer ved at små tørkede plantedeler etter beskjæring blandes med høy eller kommer på beiteområder for hester, der barlind blir brukt som hekk rundt beitet.
Det røde fruktkjøttet som omgir frøene er imidlertid ikke giftig, og er en delikatesse for fugler.

Medisinsk bruk.

Av barlindbark og nåler utvinnes virkningsstoffet paclitaxel som brukes for å hindre spredningen av kreftceller.

Dette er helt klart en tresort man ikke skal leke med eller tygge:-)
Jeg bruker stort sett maske ved støv arbeidet, får unngå å fra inn får mye drit og det er uansett hvilken tresort det er.

Barlind har imponert meg over hvor hard den er, selv om den er blitt grå etter været har satt sine spor og ikke minst evnen til å vri seg når man sager ned gamle rester. Saga blir klemt fast og hver gang må jeg slå inn en trekile, ufattlig sterk og seig.
Deter jo så mange gamle rester i skopgen om man letere på de rette stedene:-)

http://no.wikipedia.org/wiki/Barlind
Når jeg skriver et innlegg med henvisning til en side på internett, er det vel strengt tatt ikke nødvendig å svare med samme innhold, vil jeg tro.
Det er samme innhold i min lenke, som i det du svarer meg. Jeg har faktisk lest innholdet lenken min peker til. Har du?

Du skriver at det er så mange rester i skogen om man leter på de rette stedene. Det er mulig det, dersom en er i et område hvor det finnes barlind, som vel forøvrig er det enkleste treslaget å finne, der det er mulig å finne. Men da skal en vite at en har lov til å ta ut barlind. Dersom det er privat grunn, bør en i grunnen ikke snakke om det, med mindre enn har tillatelse til å ta ut emner. En sager ikke i annen manns skog uten tillatelse. Ihvertfall ikke åpenlyst.

Men du er heldig du som kan ta ut barlind-emner fra statlig grunn.

Det kan vi ikke her i Bergen.
Stein Dale
Mester

Legg inn av ingos »

Jeg har en kamerat som er skogseier:-)
I love Mac!

Inongogaror
Stein
Mester

Legg inn av Stein »

Da er du heldig, spesielt mtp at det er barlind der.
Stein Dale
Mester

Legg inn av ingos »

:-( :-( :-(
Jeg hentet nu bue på posten i dag og tok den med på første trening i dag. Jeg fikk knapt skutt 60 piler, før dette skjedde og der røyk gleden over julepresangen.

Noen som har en god forklaring på hva som kan ha skjedd med den?

Bilde
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
ingos
Mester

huff

Legg inn av ingos »

:-(
Sist redigert av ingos den 21 des 2007, 09:15, redigert 1 gang totalt.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Interessant
Det ser nå ut til å være en garantisak, om du nå ikke har dratt den 40" da... Bekrefter vel greit det jeg skrev til Nilstor i tråden hans.

Får vi høre merke, type, vitale data, lengde, dralengde..? Bedre bilder?

K
nilstor
Mester
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Stygg sak, opplagt reklamasjon! Dette skyldes ene og alene dårlig liming. Har opplevd det selv på et par selvlagede laminerte buer.

Akkurat i dette området er presset på buklaminatene maksimalt - du kan gjerne si at dette er buens fundament - og er ikke limingen skikkelig gjort, går det til h...... ! I og for seg ingen heksekunst å reparere, men det må produsenten ta seg av!

Men det tar unektelig noe av glansen av jula!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar