Furu/tennar
Moderator: GreenMan
Furu/tennar
Nå har jeg funnet meg ei saftig fin 15cm tykk furu som med all sannsynlighet har dannet tennar.
Så før jeg setter saga i den lurer jeg på om noen har jobbet med tennar før, og om det er noen spesielt jeg bør tenke på?
Men jeg rekner med at det bare er å følge vanlig prosedyre med å splitte den så fort som mulig? Den er jo bøyd i en fin reflex, og tennaren er jo rimelig hard, så det er kanskje ikke så greit å splitte? Frister ikke så veldig å sage på langs
Bilder kommer 8)
Så før jeg setter saga i den lurer jeg på om noen har jobbet med tennar før, og om det er noen spesielt jeg bør tenke på?
Men jeg rekner med at det bare er å følge vanlig prosedyre med å splitte den så fort som mulig? Den er jo bøyd i en fin reflex, og tennaren er jo rimelig hard, så det er kanskje ikke så greit å splitte? Frister ikke så veldig å sage på langs
Bilder kommer 8)
Sist redigert av Kviljo den 20 nov 2007, 19:53, redigert 2 ganger totalt.
Selv om kløyving er mer historisk korekt, tror jeg nok at jeg i din situasjon ville brukt sag, da er du iallfall sikker på at det ikke skjærer aldeles ut. Jeg har ingen erfaring med tennar, men den er kanskje ikke så lett å kløyve som furu i sin allminnelighet? Noen som har erfaring her?
Så fil saga, brett opp ermene, og forbered deg på en time eller to med god mosjon!
Så fil saga, brett opp ermene, og forbered deg på en time eller to med god mosjon!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Det er vel tryggest å sage ja Jeg frykter det bare litt, fordi jeg sagde av en kort liten krok som var full av tennar, og det tok sin tid selv om jeg sagde den på tvers
Rett furu er det ikke noe problem å kløyve, men det blir vel sikkert noe med risikabelt når det er bøyd og med tennar.
Vridning ja. Aiai, da må jeg spenne det opp! Kanskje bare dele den og surre sammen med en jekkestropp etterpå.
Rett furu er det ikke noe problem å kløyve, men det blir vel sikkert noe med risikabelt når det er bøyd og med tennar.
Vridning ja. Aiai, da må jeg spenne det opp! Kanskje bare dele den og surre sammen med en jekkestropp etterpå.
-
- Bueskytter
- Sted: oslo
Låner denne fra tovedsbue-diskusjonen:
Forklart her:
http://bueforum.no/viewtopic.php?t=13&p ... c&start=45
Forklart her:
http://bueforum.no/viewtopic.php?t=13&p ... c&start=45
Så da fikk jeg endelig tatt ned furua. Var visst litt mer enn 15cm diameter, hehe
...men ingenting er umulig så lenge man har riktig* verktøy. Hehe, sjekk rogn-bue-saga mi
Masse tennar Det ble to stokker á to meter og en mindre testbit á en meter. Tennaren går igjennom hele greia, og må si det var noen heftige årringer
Første test er også utført, så ja, tennaren er nok fin å tenne opp med, for den tar fyr bare ved hjelp av ei fyrstikk
Så da er tovedsbuene påbegynt, hehe
Jeg har slitt noe med å få tak på, men nå ser det ut til at det endelig ordner seg med materialbanken.
Ellers skal jeg ta saga på den ene stokken tennar i dag. Det begynner å haste litt nå 8)
Har kvidd meg litt for å begynne på dette prosjektet, siden jeg har hatt så lite materiale at det ikke er mulig å eksperimentere helt fritt. Så inntil lastebilen kommer fra materialbanken, eller jeg finner en annen kilde, så gjelder det å ha en veldig god plan på hvordan disse buene skal lages.
Jeg har forresten tørka et "bueemne" på en halvmeter nå, og den krumma seg veldig fint i riktig retning faktisk. Et 2 meter langt bueemne ville fått masse reflex 8)
Ellers skal jeg ta saga på den ene stokken tennar i dag. Det begynner å haste litt nå 8)
Har kvidd meg litt for å begynne på dette prosjektet, siden jeg har hatt så lite materiale at det ikke er mulig å eksperimentere helt fritt. Så inntil lastebilen kommer fra materialbanken, eller jeg finner en annen kilde, så gjelder det å ha en veldig god plan på hvordan disse buene skal lages.
Jeg har forresten tørka et "bueemne" på en halvmeter nå, og den krumma seg veldig fint i riktig retning faktisk. Et 2 meter langt bueemne ville fått masse reflex 8)
Jeg fant! Jeg fant!
Takk til Stein som tipset om gromt furu-område
Dæsken denne furua var grom! Den var på vei til å dø, så den hadde masse al, i tillegg til at den hadde vokst utrolig seint, pluss den hadde jo masse tennar. Så jeg aner at furua jeg tok ned på Kviljo ikke er spesielt bra likevel, iallefall i forhold til denne.
Og nå gir flere av fragmentene fra bryggen mening. Strukturen i treet er veldig likt til treet i denne nye furua.
Takk til Stein som tipset om gromt furu-område
Dæsken denne furua var grom! Den var på vei til å dø, så den hadde masse al, i tillegg til at den hadde vokst utrolig seint, pluss den hadde jo masse tennar. Så jeg aner at furua jeg tok ned på Kviljo ikke er spesielt bra likevel, iallefall i forhold til denne.
Og nå gir flere av fragmentene fra bryggen mening. Strukturen i treet er veldig likt til treet i denne nye furua.