Treslag
Moderator: GreenMan
Treslag
Gikk en tur i skogen og sagde meg et tre.
Noen som har peiling på slaget? - Jeg holder en knapp på lønn, men ikke sikker.
YTTERSIDE
INNSIDE
MartiN
Noen som har peiling på slaget? - Jeg holder en knapp på lønn, men ikke sikker.
YTTERSIDE
INNSIDE
MartiN
Det var nettopp det som var så rart. Veden var helt blank. Har splitta en del ask, og den blir stripete, med tydelige årringer.
Ask er også lett å kjenne igjen uten blader, grunnet de store svarte knoppene.
Grunnen til at jeg tippet lønn var de mange lønnebladene på bakken rundt.
Men det kan jo være en ekstremt seinvokst ask... Og av den grunn ikke særlig tess til helvedbue..
Ask er også lett å kjenne igjen uten blader, grunnet de store svarte knoppene.
Grunnen til at jeg tippet lønn var de mange lønnebladene på bakken rundt.
Men det kan jo være en ekstremt seinvokst ask... Og av den grunn ikke særlig tess til helvedbue..
Jeg og to kamerater (bla Stein på forumet her) felte ei stor ask for noen uker siden, og den hadde temmelig like breie årringer som den der.
Helt optimalt er det nok ikke, men ask er rimelig sterk i strekk når den har en årring på ryggen. Og med en helt flat buk burde det funke helt fint til flatbuer. Blir det for galt med stringfollow, kan du jo varmebehandle også.
Kjør på
Det ser ut som om buene kan få en artig karaktér med de små kvistene 8)
Helt optimalt er det nok ikke, men ask er rimelig sterk i strekk når den har en årring på ryggen. Og med en helt flat buk burde det funke helt fint til flatbuer. Blir det for galt med stringfollow, kan du jo varmebehandle også.
Kjør på
Det ser ut som om buene kan få en artig karaktér med de små kvistene 8)
Personlig ryns jeg treet er vanskelig å klassifisere. Det er litt lite å gå etter.
Når du skal finne ut hvilken type tre du feller er det flere ting å ta hensyn til:
Barken forandrer seg med treets alder/diameter, fra glatt til skorpete
Hvordan er profilen på treet, hvordan vokser greiene, utover/oppover
Bladene, om høsten kan man gjerne finne dem på bakken rundt treet.
Hvor vokser treet?
Og sist men ikke minst. Hvordan ser knoppene/fjorårsknoppene ut?
Når du skal finne ut hvilken type tre du feller er det flere ting å ta hensyn til:
Barken forandrer seg med treets alder/diameter, fra glatt til skorpete
Hvordan er profilen på treet, hvordan vokser greiene, utover/oppover
Bladene, om høsten kan man gjerne finne dem på bakken rundt treet.
Hvor vokser treet?
Og sist men ikke minst. Hvordan ser knoppene/fjorårsknoppene ut?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Jeg var da med Ivar og hugget ask en helg i høst.
Men jeg er ikke sikker på at bildet vist over her er ask.
Finner barken litt annerledes.
Blader på bakken skal en ikke kimse av.
Ivar og meg fant to trær da vi var på tur i nærheten av min bopel. Det var ikke ask. Barken var veldig lik den du har tatt ned. Vi ble vel aldri helt enige om hvilket tre det var.
Det kan være en ide, akkurat dette. Til neste år å lage en oversikt over kjente trær, med bilde av blader, skudd, grener, årringer, og ikke minst bark, som eget emne i forumet. Det finnes mange bilder av trær på nettet, men ikke så mange hvor eksvis barken er vist frem.
Dersom en blir enige om hva en skal fotografere, ref det Are beskriver, kan en legge ut bilder av eksemplarer en finner.
Poenget må være å vise med bilder hvordan treet er bygget opp, slik at en kan klassifisere det selv uten blader. Det er jo noen måneder i året et tre ikke har blader, og da det egentlig er da en bør felle trær, kan det være greitt å vite hva en feller.
Barlind og furu ser jeg selvsagt bort fra her....
Det vil jo gjøre det lettere for alle som ikke kan mer enn et par sikre trær. Og jeg er nok en av dem.
Men jeg er ikke sikker på at bildet vist over her er ask.
Finner barken litt annerledes.
Blader på bakken skal en ikke kimse av.
Ivar og meg fant to trær da vi var på tur i nærheten av min bopel. Det var ikke ask. Barken var veldig lik den du har tatt ned. Vi ble vel aldri helt enige om hvilket tre det var.
Det kan være en ide, akkurat dette. Til neste år å lage en oversikt over kjente trær, med bilde av blader, skudd, grener, årringer, og ikke minst bark, som eget emne i forumet. Det finnes mange bilder av trær på nettet, men ikke så mange hvor eksvis barken er vist frem.
Dersom en blir enige om hva en skal fotografere, ref det Are beskriver, kan en legge ut bilder av eksemplarer en finner.
Poenget må være å vise med bilder hvordan treet er bygget opp, slik at en kan klassifisere det selv uten blader. Det er jo noen måneder i året et tre ikke har blader, og da det egentlig er da en bør felle trær, kan det være greitt å vite hva en feller.
Barlind og furu ser jeg selvsagt bort fra her....
Det vil jo gjøre det lettere for alle som ikke kan mer enn et par sikre trær. Og jeg er nok en av dem.
Stein Dale