Noen buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Brage
Mester
Sted: Drammen
Kontakt:

Noen buer

Legg inn av Brage »

Har holdt på litt med noen buer i det siste, og kan jo vise dem fram her.
Ingen av buene er perfekte. Sliter litt med tillereringa.

første bue er en rekurvbue av ask (feielist)
40# @ 26"
en meget rask bue (overaskende rask) tør ikke gjøre noe mer med den, for grepet har løsnet før, og gir inni mellom fra seg noen klagende knirk...

Bilde

Bilde

Bilde

andre bue: kort flatbue fra eikeplank
60# @ 26"

trodde denne skulle bli kjapp, men ble skuffa.
gjennbruk av en svær flatbue jeg lagde i sommer
-så en bue tim baker hadde laget på paleo planet og ble inspirert.
58" lang, tynne lett rekurverte tupper.

Bilde

Bilde

Bilde

tredje bue: uferdig flatbue i barlind
30# @ 26"
her tar jeg gjerne i mot tips til forbedring av tilleren.
grepet er pålimt og litt kort - dette var en krokete, tynn og kvistete stokk med masse ytterved. har fåt
t litt sår i ryggen etter slurv og udyktighet fra mitt forsøk på å følge én årring.. Men den er ikke så tung, så jeg tror den skal holde.

Bilde
Bilde
Bilde

MartiN
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Meget pent! :)

Recurven var spesielt grom 8)

Hvilken side skal være opp på barlindbuen? Venstre lem bøyer litt mer enn høyre. Jeg tror jeg ville skrapt litt forsiktig på høyre lem ut fra der eikebuen står i bakgrunnen, og ut mot tuppen. Men for å få det helt perfekt ville jeg satt buen skakt på tilleren, slik at det nedre lemmet blir stressa mer enn det øvre, på samme måte som når man trekker buen for hånd. Også ville jeg justert den ut fra det. Om du setter buen midt på tilleren, og bøyer buen helt symetrisk, så vil det nedre lemmet bøye mer enn det øvre når du trekker buen for hånd.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester

Legg inn av ingos »

Endelig kom du med noen bilder av buene dine og det er flere fine du har, ening ned kviljo at recurvern er snygg:-) STÅ PÅ
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Det ser ut som du har holdt på mer enn LITT med buer :D

Hvis tilleren på recurven din plager deg, KAN det kanskje fikses ved å:
Lime på ekstra trebit på buken ved venstre side av håndtaket der du har en "hengsel" ca. 15cm lang, 2-5mm tykk,
lage enda jamnere overgang. Ikke alltid vellykket.
Lime på sener i området som bøyer for brått, på ryggsiden. Blir litt klumpete.
Lime på et par tre lag med f.eks. lintøy eller annen naturfiber på samme område. Valg av lim valgfritt,
epoksylim gir deg tilnærmet glassfiber.
For å pynte litt på dette kan du lime på noe skinn, eller lage en surring, på begge sider.

Lars
Brukeravatar
Brage
Mester
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Har bestilt noen sener nå, så jeg kommer til å backe den. Men da går jeg over hele. Må eventuelt ta av litt på det andre lemmet.
På den annen side. jeg har en tilsvarende list liggende - kanskje jeg prøver å lage en ny og ikke så ulik recurve.
Brukeravatar
Brage
Mester
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Skrapte og raspa litt på den flate barlinden. Ikke fullkomment ennå, men en bedring er å spore.

Recurven knakk på trening. Ikke i to, så jeg har limt den opp men epoxy. Vi får nå se; forlenger surringene endel også, tenkte jeg. Litt kjipt, for jeg hadde tenkt å bruke den i Moss på historisk FITA. Kanskje det går.

Bilde

Bilde

Bilde
MartiN
Svar