Noen som har vert borti mispel som bue? Hva kan dere si? Og hvordan er de å tørke? Sprekker de lett?
Har hugget et par stammer for har lest at det skal være bra greier. Tar i mot all info:)
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Mispel
Moderator: GreenMan
- Sturlabuer
- Mester
- Sted: Hurum
Re: Mispel
Har bare vært borti mispel som hekkplante og har aldri tenkt på den som noe i nærheten av bueemne.
Men hvis du har funnet et eksemplar som har fått vokse i fred og er nogenlunde rett og lang nok,
så tenker jeg at det bare er å prøve.
Mange busker har både seig og hard ved og jeg tror mispel er en av dem.
Spennende og finne frem til et design som passer emnet du har.
Utfordringen kan være å få tørket den uten at den sprekker opp på langs.
Slike emner er gjerne litt smale og da har de en tendens til å sprekke der veden er jevnest og det er også som
oftest der man tenker å lage ryggen på buen. Og den gjør seg best når den er hel.
Du kan hjelpe situasjonen med å fjerne barken der du planlegger buken og male/lime endeveden i begge ender.
Lykke til! Spør hvis du lurer på noe og post gjerne bilder her inne også.
Men hvis du har funnet et eksemplar som har fått vokse i fred og er nogenlunde rett og lang nok,
så tenker jeg at det bare er å prøve.
Mange busker har både seig og hard ved og jeg tror mispel er en av dem.
Spennende og finne frem til et design som passer emnet du har.
Utfordringen kan være å få tørket den uten at den sprekker opp på langs.
Slike emner er gjerne litt smale og da har de en tendens til å sprekke der veden er jevnest og det er også som
oftest der man tenker å lage ryggen på buen. Og den gjør seg best når den er hel.
Du kan hjelpe situasjonen med å fjerne barken der du planlegger buken og male/lime endeveden i begge ender.
Lykke til! Spør hvis du lurer på noe og post gjerne bilder her inne også.
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
JA du kan lage gode buer av mispel.
Har hatt et par gode emner fra hagehekker som har fått lov til å vokse fritt, og de er fantastiske. Veldig harde, så du trenger ikke sikte på samme dimensjoner som med barlind - da får du trøbbel med å dra den opp. Nærmeste jeg kommer i å sammenligne med noe er syrin, bare at den er mye mer samarbeidsvillig og rettvokst.
Har hatt et par gode emner fra hagehekker som har fått lov til å vokse fritt, og de er fantastiske. Veldig harde, så du trenger ikke sikte på samme dimensjoner som med barlind - da får du trøbbel med å dra den opp. Nærmeste jeg kommer i å sammenligne med noe er syrin, bare at den er mye mer samarbeidsvillig og rettvokst.
Så bra! Er ganske mye mispel som har spredt seg til skog og grøftekanter og slikt her. Vanskelig å finne lange emner, men skal nok være en del fra 1 - 1,5 meter. Gøy med korte buer òg!
- Sturlabuer
- Mester
- Sted: Hurum
Hvis du vil ha en lengre bue, kan du lime sammen to emner i håndtaksdelen.
Det finnes flere videoer og hvordan-gjøre på nett om hvordan du lager en finger-skjøt på bue.
Det finnes flere videoer og hvordan-gjøre på nett om hvordan du lager en finger-skjøt på bue.
Ja, det er forsåvidt sant. Et problem er at det er ganske tynne stammer. De passer derfor best til buer som er bredest på midten. For min del er det noe som byr meg i mot å lage en bue som er bredest på midten og som ikke byer i grepet, og hvor det er "fades" bare I tykkelsen, og ikke i bredden. Altså en langbue med tykt og stivt grep. Det er et design som ikke appellerer til meg:p