tykkelse på flatbuer 2

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
demian
Bueskytter
Sted: Senja, Troms

tykkelse på flatbuer 2

Legg inn av demian »

Hei igjen

Når det gjelder tykkelse og dravekt.. vet jo at det er mange variabler ute og går .. såsom lengde, bredde, treets beskaffenhet, dralengde hvorvidt den skal backes osv.

Det jeg har lyst til å forsøke å få ut av stavene mine er altså en flatbue, pyramide formet på hhv 40 og 50-60 pund, ubacket med en dralengde på 28" Behøver vel kanskje ikke si at den skal gå som et uvær. :lol: Forslag til mål?
Brukeravatar
KEn
Mester
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

OK

Plankebue, gå som et uvær, enkel å lage, relativt failsafe: "The Perfect Bow"

Lengde, 165cm (150-180) Hvis du trekker omtrent 70cm har pilhastigheten til "rette" flatbuer et maksimum mellom 160 og 170cm, TBB vol 1.
Bredde 6-7cm inne ved håndtaket, 12mm i tuppen, jevnt avsmalnende.
Eller: 5 cm bred fra håndtak til midt på buebenet, men den er litt vanskeligere tille. Dette er bredt nok til lage en bue opp til 70-100# avhengig av tre og buemaker, uten at den blir så tykk at treet overstiger elastisitetsgrensen (for mye)

Jeg gjetter fritt (WAG): 12mm = 55#, 13mm =70#

Trekkstyrken øker med økende bredde:
Dobbelt så bred = dobbelt så tung

Og med tykkelse: Dobbelt så tykk = 8 ganger så tung, 10% tykkere = 27% tyngre

for en gitt tverrsnitt (tykkelseog bredde) øker dravekten når lengden avtar
10% endring i lengde gir omtrent 30% endring i vekt

Således har jeg tre flatbuer, en som er 185cm lang og nesten 15mm tykk, den er 92#
En annen fra samme planke, 175cm lang og 14mm tykk den er 70#
En tredje, ask det også, den er 57# og den er 9mm tykk, men 7,5cm bred og bare 150cm lang...
Truls Dahl har en barlindbue som er 14-15mm tykk noen steder og 18-20mm tykk andre steder, men den bøyer helt jevnt.

Poenget er at når du velger de parametrene du nevner, så blir buen så tykk som den blir. Tre er et alt for lite forutsigbart materiale til at en kan bestemme alle mål i en bue på forhånd. Hadde det vært mulig hadde det vel ikke vært noe gøy heller.

K
demian
Bueskytter
Sted: Senja, Troms

Legg inn av demian »

Ken

takk for svar.. Har lest TBB ang plankebuer men har oppfattet at den mest gunstige bredden for ask er rundt 2 " Derav min lille bekymring om i utgangspunktet litt tynne planker. 3" bred ved håndtaket :lol: Så bildet av den korteste flatbuen din. Den er bare lekker. Må si at det er noe med utseende til flatbuene som tiltaler meg.. de er rett og slett kule :lol:
Svar