Toved
Moderator: GreenMan
-
- Master bowyer
Re: Toved
Vi får holde oss til norske treslag til disse
Her er en type A jeg er blitt ferdig med. Alm og tennar gran. Rundt 120# på 32". Starta med 17cm motbøy. Den er vanvittig rask! Skytern inn nå så testa jeg den i kronografen. 213fps med 74g pil på 29" trekk. Til sammenligning så slår den Joe Gibbs sin 160# på 30".
Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk
Her er en type A jeg er blitt ferdig med. Alm og tennar gran. Rundt 120# på 32". Starta med 17cm motbøy. Den er vanvittig rask! Skytern inn nå så testa jeg den i kronografen. 213fps med 74g pil på 29" trekk. Til sammenligning så slår den Joe Gibbs sin 160# på 30".
Utrolig kult. Det er helt rått å gruse Gibbs
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
-
- Master bowyer
Ja, han har jo ikke verdens beste slipp han heller + at han holder oppe på fult trekk noen sekunder før han slipper. Noen ganger så trener jeg med kronografen, for å få bedre slipp. Det er jo noe alle som vil skyte langt bør gjøre. Det blir spennende på NM
For en herlig samling treskaller og tovedbuer!
Bra jobba, takk for at du deler fine bilder, nes.
Bra jobba, takk for at du deler fine bilder, nes.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Litt sjelden jeg er innpå her nå, så det var vel på tide å poste noe
Og dette var en fantastisk helg her på vestlandet, med et dypdykk i tovedverdenen, så dette måtte deles. Kommer nok mer tovedstoff fremover.
Mulig vi etterhvert legger ut mål på noen andre fragmenter enn de som er oppgitt i masteroppgaven til Ivar Malde.
Det er hans master som er utgangspunktet for det vi lager. All honnør til den jobben jobben Ivar har gjordt der.
Og dette var en fantastisk helg her på vestlandet, med et dypdykk i tovedverdenen, så dette måtte deles. Kommer nok mer tovedstoff fremover.
Mulig vi etterhvert legger ut mål på noen andre fragmenter enn de som er oppgitt i masteroppgaven til Ivar Malde.
Det er hans master som er utgangspunktet for det vi lager. All honnør til den jobben jobben Ivar har gjordt der.
- Jan Egil
Lånte verksted på jobben for anledningen
Det var veldig interessant å få sett disse på nært hold med tanke på verktøyspor, og hvordan disse rissene er. Samt overflatefinish.
Konklusjonen er vel at vi er alt for nøye med rissene. De har en tendens til å skjære ut innimellom. Og der er og merker etter sikling/skraping som er godt synlige.
På ene laminatet var øksehugg eller spor etter kniv på begge kantene.
Utrolig spennende å se.
Det var veldig interessant å få sett disse på nært hold med tanke på verktøyspor, og hvordan disse rissene er. Samt overflatefinish.
Konklusjonen er vel at vi er alt for nøye med rissene. De har en tendens til å skjære ut innimellom. Og der er og merker etter sikling/skraping som er godt synlige.
På ene laminatet var øksehugg eller spor etter kniv på begge kantene.
Utrolig spennende å se.
- Jan Egil
-
- Master bowyer
Takk igjen for en super helg!
-
- Master bowyer
Litt flere bilder