Hvordan lager man historisk maling/farge?
Moderator: GreenMan
Hvordan lager man historisk maling/farge?
Er det noen på forumet som vet noe om hvordan man laget "maling" før i tiden uten kjemikaler. Hvordan laget indianerene sin maling, som de dekorerte sine piler og buer med?
"Back to nature!"
Re: Hvordan lager man historisk maling/farge?
Denne videoen viser litt om Ishis piler. Jeg forstår det som at han blandet tørrmaling med shellac da han lagde piler på museet. Her er sikkert mange som vet mer, hva med indianernerder som Christian og Bowman? Det finnes forhåpentligvis god litteratur om emnet.
Har lest noe om eggtempra og/eller kaseinbasert maling, men husker ikke hvor. Har selv prøvd pigment i hudlim, det fungerte tålig til enkel dekor.
Følger med på denne tråden!
Har lest noe om eggtempra og/eller kaseinbasert maling, men husker ikke hvor. Har selv prøvd pigment i hudlim, det fungerte tålig til enkel dekor.
Følger med på denne tråden!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
- GreenMan
- Snikende platebein
- Innlegg: 1296
- Registrert: 08 jan 2006, 15:00
- Bosted: Oslo
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Hvordan lager man historisk maling/farge?
Oppskrift på eggtempera: https://www.instructables.com/id/Egg-Tempera-Painting/
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
"Sann bueskyting er enkel"
Re: Hvordan lager man historisk maling/farge?
Har ikke sett videoene over. Men regner med limmaling var i bruk. Hudlim med pigmenter. I Norge mye brukt i tak og på brannmurer i gamle dager.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Re: Hvordan lager man historisk maling/farge?
Ishi brukte kanskje shellac. Men shellacen kommer fra India, så det var nok ikke det tradisjonelle bindemiddelet indianerene brukte.
Limmaling tørker svært raskt, så det kan være noe krevende å male med.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Limmaling tørker svært raskt, så det kan være noe krevende å male med.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
-
- Master bowyer
- Innlegg: 3100
- Registrert: 29 mai 2007, 23:17
- Bosted: Trautskogen
- Sted: Trautskogen
Re: Hvordan lager man historisk maling/farge?
dyrefett og "støv" fra diverse materialer med ulike farger?
Re: Hvordan lager man historisk maling/farge?
Takk for responsen så langt. Mener Christian hadde malt pilene sine med blod under et inne NM for noen år tilbake. Kull kan kanskje brukes i en eller annen blanding? Må kanskje bare eksperimentere litt.
"Back to nature!"
- Sturlabuer
- Mester
- Innlegg: 344
- Registrert: 13 jan 2006, 21:46
- Bosted: Kana
- Sted: Hurum
Re: Hvordan lager man historisk maling/farge?
Det kommer jo litt an på hvor historisk du vil være.
Du trenger fargepulver og bindemiddel.
Oker (gul/rød), bensort (brent, pulverisert ben), lapis (blå), blod (okseblod, mørk rødbrun), kalk (hvit).
Kobolt finnes vel ikke så enormt lang unna deg, men usikker på når det ble tatt i bruk.
Sopp og planter kan også gi farge.
Bladgull, kobber (blir grønn etterhvert)
Det finnes også en del metallsalter som gir fine farger, men som er SVÆRT giftige (bly, kadmium, arsen osv.)
Det hindret ikke folk i gamle dager før de fikk kunnskapen. (I dag har vi lært, NOT!)
Som bindemiddel kan brukes fett, oljer av ymse slag (også tran), lim (hudlim, kasein), honning, leire, eggehvite, eggtempera.
Dette er bare noen alternativer og ikke alle kan mikses med alle.
Ikke alle alternativene tørker (f.eks. fett), men linolje gjør det, som du nok kjenner du til.
Det varierer også hvor vannbestandig bindemidlene er. (Okseblodet på gulvene hos meg måtte til slutt gi tapt for gulvsliperen.)
Honningen må du bruke på eget ansvar
Du trenger fargepulver og bindemiddel.
Oker (gul/rød), bensort (brent, pulverisert ben), lapis (blå), blod (okseblod, mørk rødbrun), kalk (hvit).
Kobolt finnes vel ikke så enormt lang unna deg, men usikker på når det ble tatt i bruk.
Sopp og planter kan også gi farge.
Bladgull, kobber (blir grønn etterhvert)
Det finnes også en del metallsalter som gir fine farger, men som er SVÆRT giftige (bly, kadmium, arsen osv.)
Det hindret ikke folk i gamle dager før de fikk kunnskapen. (I dag har vi lært, NOT!)
Som bindemiddel kan brukes fett, oljer av ymse slag (også tran), lim (hudlim, kasein), honning, leire, eggehvite, eggtempera.
Dette er bare noen alternativer og ikke alle kan mikses med alle.
Ikke alle alternativene tørker (f.eks. fett), men linolje gjør det, som du nok kjenner du til.
Det varierer også hvor vannbestandig bindemidlene er. (Okseblodet på gulvene hos meg måtte til slutt gi tapt for gulvsliperen.)
Honningen må du bruke på eget ansvar
Re: Hvordan lager man historisk maling/farge?
Takk for mye nyttig informasjon. Dette må prøves.
"Back to nature!"
Re: Hvordan lager man historisk maling/farge?
Nemlig. Da jeg gikk på skole i 70-åra var det advarsel på blyhvitt, ikke på kadmium-gul og -rød!Det finnes også en del metallsalter som gir fine farger, men som er SVÆRT giftige (bly, kadmium, arsen osv.)
Det hindret ikke folk i gamle dager før de fikk kunnskapen. (I dag har vi lært, NOT!)
Ville nok i første rekke satsa på linolje eller en eggtempravariant, som med herding vil bli rimlig vannfast. (Eggtempa på senelag festa dårlig for meg, likte tydligvis ikke unnderlaget. Det betyr også noe) Hudlim vil sikkert funke greit, men det vil ikke være vannfast i seg sjøl.
"If it breaks you get to keep both parts"
Re: Hvordan lager man historisk maling/farge?
https://www.kunstnerutstyr.no/oljemedier.htm
Med sikkativ tørker linoljemaling hurtigere
Med sikkativ tørker linoljemaling hurtigere