Gøy prosjekt jeg har hatt lyst til å gjøre en stund:
Bue fra bronsealder med tidsriktig vertktøy.
I mangel av helt fersk alm brukte jeg et emne fra i høst. Og siden jeg er litt slapp og emnet var stort ble det brukt øks av jern til det var igjen en 'kvarting' av emnet. Mye vridning og sleng, så ikke optimalt. Og så ville jeg prøve buen med en gang, med en del strengefølge som resultat.
Ellers brukte jeg bor og noe rasp for å lage skafthullet, resten er gjort med bronseøks eller flintskraper.
Det begynte med en randlistøks av underåre-typen fra
Prehistoric costumes, drevet av arkeolog og multitalent Ørjan Engedal. De lager mye snadder for musealt bruk. Også kjent under navn som Nordisk Bronsereplika, Arkeoreplika med flere. Øksa ble levert med eggen ferdig herdet gjennom gløding og kaldhamring i flere omganger, og ved mild bruk ser den ut til å holde veldig bra.
Jeg valgte å lage en fritolkning på innskjefting, med øksa i et kort skaft som monteres i selve økseskaftet. Fordelen er å kunne bruke det som en kombinasjon av øks og håndmeisel/stikkekniv.
En oppskalert tolkning av Åndfonnebuen, dog uten bruk av målevertøy. Friåndsarbeid. Buen er full av verktøymerker, groper og humpler. Målet er å siden lage en bue hele veien fra tre på rot, da blir det lagt mer flid i det hele.
Alt i alt en lærerik prosess. Ser ansolutt at en kniv kunne gjort susen, og at flintkunnskapene må skjerpes, so to speak 8)