Jag tycker:
Historisk klasse 1:
Selfbow utan senterskutt bue och med endast dacron eller linstreng.
Sen/råhud backing är tillåtet.
Hornockar och pålimt handtag är tillåtet men det ska se "historiskt" ut dvs inga pistolgrepp eller liknande. Detta för att det kan vara kul att pynta sin selfbow och det kan vara billigare att få tag i en planka och limma på ett handtag.
Här kan man få plusspoäng för en särdeles historiskt utformad bue, det kan vara allt från en mary-rose replica till en båge endast tillverkad med sten/ben-verktyg som eventuellt passar dräkten man bär.
Inget krav på att buen måste finnas i norsk historia eller liknande, men visa regler som t.ex ingen pilhylla osv ska vara där. Detta för att främja byggandet av buer och den fria inspirationen men sammtidigt inte låte det sticka av gårde med vanssiniga designer som t.ex flightbuerna jag har sett.
Historisk klasse 2:
Laminatbågar tillåtet med naturmaterialer, moderna strängmaterial tillåtna (detta för att det kan finnas folk som vill laga så snabba bågar som möjligt med moderna sträng/lim material men som ändå ser "gammaldagsa" ut). Jag tycker det är viktigt att folk fortsätter bygga bågar hemma och laminatbågar är t.ex för smidigare i en lägenhet med mindre sågande osv.
Här kan man få plusspoäng för särdeles nydeliga buer med fina former, eller för fint hantverk.
Historisk klasse 3:
Ryttarbågar och liknande med glassfiber.
Denna klassen ser jag som viktig för att denna typen bue är en väldigt stor del av världshistorien och många typer går fortsatt inte laga med moderna materialer !! detta är för mig facinerande och jag tycker absolut vi ska tillåta folk som liker dessa att få delta.
Här kan man få plusspoäng för passande dräkt, koger, väska, stil osv.
Alla klasser måste ställa med träpilar och selfnock. Jag ser ingen grund att tillåta plastnockar. Det går enkelt att såga ett hack i en träbit, och om man inte kan det så finns det många sidor som säljer pilar för 6euro styck och dom är väldigt rätta och fina. Man kan gärna ställa med plastnock utenom konkurransen, men ska man vara med på listan då får man engagera sig lite
Jag tycker inte dräktkrav ska vara ett måste på grund av att t.ex jag hinner knappt med att bygga buer och pilar och att sätta mig in i historia med kläder stoffer, knappar, smycker osv det hinner jag inte och har inget intresse i, bygga buer däremot liker jag och finner tid till om det så är klockan 2 på natten. Det får gärna finnas plusspoäng för kläder och att man inte kan vinna på t.ex NM utan historiska kläder gör mig ingenting bara jag får delta med mitt på egenhand lagade utstyr.
För längdskjutning skall det finnas egna regler.