Jeg begynte med kjernen til den første for akkurat 1 år siden og har blitt langt på hylla opptil flere ganger iløpet av den perioden, men har endelig fått 2 lag med sener på seg. Så nå begynner det å ligne på noe! Livredd for V-spleis valgte jeg å dampe hele kjernen i ett stykke. Under ligger mitt forsøk på å lage lik kjerne med hjelp av V-spleiser. Her dukker det også opp spørsmål som "Er spleisene for korte?","Hvor langt kan en spleis gå ut i lemmet (bøyen) uten at det har noen påvirkning for buen?", "burde spleisene rilles og sizet?" etc.. Legger også ved ett bilde av det som ser ut som "pinknots" i almekjerna og er usikker på om det lemmet bør byttes ut? eller om jeg skal ta sjansen?
Den type design som fasinerer meg mest innenfor hornbuer er de scythiske buene! Såvidt jeg forstår er de bygd opp av en trekjerne med horn i midten langs hele buen, utenom grepet. Deretter er det da limt hornplater i buken (skjøtet i midten?) som da ikke går helt ut i tuppene, men stopper da litt før. Deretter senebacket med surring rundt hele buen også i sener.
Øverst på bildet kan dere se en start på en scythisk bue

-Eirik