Hudrimarbuer
Moderator: GreenMan
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Re: Hudrimarbuer
Daniel er ærlig: Hadde det ikke vært barlind ville jeg nok brukt den til noe anna enn bue.. Men om det var min stokk ville jeg nok kanskje vurdert å hente ut buklaminater fra kjerneveden heller enn å satse på en overlevelsesdyktig heltrebue av den der.
- Lars Jensen
- Mester
Ja, det er nok ikke dumt. Får prøve en anna stokk. Thank U, Sir.
Kan det bøyes, kan det skytes!
Interessant å se hvor få årringer det er i splinten(yteveden) på denne. De buskene jeg har holdt på med, uansett diameter, enten saktevokste eller hurtigvokste har alle hatt 11 åringer.
Hadde ikke du noe mer barlind, enn den stokken der, da?
Hadde ikke du noe mer barlind, enn den stokken der, da?
"For veik, for veik er kongens bue."
- Lars Jensen
- Mester
I serien: Lars gjør ufattelig latterlige ting:
Trilam med ask/biter av valnøtt/einer med tvist. Ja, ja, det er mye en skal bruke tida på
Trilam med ask/biter av valnøtt/einer med tvist. Ja, ja, det er mye en skal bruke tida på
- Vedlegg
-
- IMG_0128.JPG
- Legg merke til at det er fire biter valnøtt
- (28.03 kiB) Lastet ned 3825 ganger
Kan jo bli en latterlig bra bue om du legger det i den rekkefølgen der
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Lars Jensen
- Mester
Fruebue for å lure henne med på NM. Trilam med ask/3xspleis valnøttrester og morell fra 1963! Noen og 30#. Laminatene er saga på grov klyvsag ute i gården og retta sånn noenlunde med el-høvel. 4 lag Trestjerners og D50 streng. Hun sier hun vil ha skinngrep. Så får vi se da...
- dagsunde
- Master bowyer
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Najs!
Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
--
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Det ble et flott resultat av et 'man tager hvad man haver'-prosjekt.
Skjøter, sjel og svette i skjønn harmoni, Lars. Bøyer meg i spona
Skjøter, sjel og svette i skjønn harmoni, Lars. Bøyer meg i spona
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
- Lars Jensen
- Mester
I serien: Ting som blir ferdige etter buemakerseminaret (jfr Lurz). Lønn Holmegaard-inspirert sak på rundt +30# på 28". Råhudstreng av rådyr og ei fritt-mekka pil i hassel med rådyrbein-spiss (ubrukelig) surra med hasselbark i tuppen, lintråd og kalkun (gulp) med et forsøk (lite vellykka) på sånn innsnevra nokk. Ikke skutt med, da pila sikkert knekker, MEN det hadde vært kult å bruke denne buen og strengen med ¨årntlie¨ piler på inne-NM. Hadde det ikke vært det da, dere?
Oooooohhh, lekkert nerdesnadder!
Jeg holder på med en krokete staur som jeg skal få laget en naturstreng til, kanskje ikke råhud men absolutt klar for naturistskyting på NM
Jeg holder på med en krokete staur som jeg skal få laget en naturstreng til, kanskje ikke råhud men absolutt klar for naturistskyting på NM
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
- Lars Jensen
- Mester
Har aldri laga linstreng, jeg. Hmm. Kanskje det kunne være noe for NM (i tilfelle råhuden ryker?).
Da har vi en avtale, Tor Bjarne!
Da har vi en avtale, Tor Bjarne!
- Lars Jensen
- Mester
Rå hud, naturist og bøst i samme tråd? Hmm, dette lover for interessante opplevelser i Moss......
Kan grense mot usportslig utpsyking av andre deltakere
Men tilbake til tråden, so to speak. Jeg har bare et par spede forsøk med råhudstreng av sel. Kjøpte en kveil reim fra remmesæl i Grønland for om lag 20 år siden. Den har jeg klart å lage en tung men brukbar en-kodell streng av. Brukes på en 40#-ish fritolkning av bronsealderbuen fra Åndfonne/Breheimen. Er den du har av rådyr en enkelt strimmel eller flere som er tvunnet?
Jeg har begynt på en streng av sener men det stoppet opp i mangel av inspirasjon. Jeg mener å ha lest at de kan være tvinnet/spunnet omtrent som vi gjør med moderne strenger bare at man skjøter inn bunter i hver kordell underveis. Det var sånn jeg lagde linstengen av linbunten jeg fikk på Hamar i fjor. Eller så kunne de være flettet av tre deler som hele tiden får tvinnet inn en ny bunt ved behov. Jeg har skaffet til veie en bunt pene og lange ferdig revne sener fra Kviljo med streng i bakhodet.
Den buen jeg holder på med nå er fra ca. folkevandringstid og da er det nok naturlig å tenke plantemateriale som lin eller hamp. Eller?
Men tilbake til tråden, so to speak. Jeg har bare et par spede forsøk med råhudstreng av sel. Kjøpte en kveil reim fra remmesæl i Grønland for om lag 20 år siden. Den har jeg klart å lage en tung men brukbar en-kodell streng av. Brukes på en 40#-ish fritolkning av bronsealderbuen fra Åndfonne/Breheimen. Er den du har av rådyr en enkelt strimmel eller flere som er tvunnet?
Jeg har begynt på en streng av sener men det stoppet opp i mangel av inspirasjon. Jeg mener å ha lest at de kan være tvinnet/spunnet omtrent som vi gjør med moderne strenger bare at man skjøter inn bunter i hver kordell underveis. Det var sånn jeg lagde linstengen av linbunten jeg fikk på Hamar i fjor. Eller så kunne de være flettet av tre deler som hele tiden får tvinnet inn en ny bunt ved behov. Jeg har skaffet til veie en bunt pene og lange ferdig revne sener fra Kviljo med streng i bakhodet.
Den buen jeg holder på med nå er fra ca. folkevandringstid og da er det nok naturlig å tenke plantemateriale som lin eller hamp. Eller?