-- kanskje eier av Thorsbergdrakten dyrket bueskyting .. hmm"The Thorsberg chape (a metal piece belonging to a scabbard found in the Thorsberg moor) bears an Elder Futhark inscription, one of the earliest known altogether, dating to roughly AD 200.
owlþuþewaz / niwajmariz
The first element owlþu, for wolþu-, means "glory", "glorious one", Old Norse Ullr, Old English wuldor. The second element, -þewaz, means "slave, servant". The whole compound is a personal name or title, "servant of the glorious one", "servant/priest of Ullr". Niwajmariz means "well-honored"."
Thorsberg drakten og Ullr: ᛟᚹᛚᚦᚢᚦᛖᚹᚨᛉ
Thorsberg drakten og Ullr: ᛟᚹᛚᚦᚢᚦᛖᚹᚨᛉ
Snublet over dennne teksten på Wikipedia:
Sist redigert av MalaWolf den 13 nov 2018, 14:17, redigert 2 ganger totalt.
Re: Thorsberg drakten og Ullr
Spennende lesing, MalaWolf!
Det er jo buefunn fra Thorsberg men jeg har ikke peiling på hva som er funnet i hvilke graver.
Det er jo buefunn fra Thorsberg men jeg har ikke peiling på hva som er funnet i hvilke graver.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Re: Thorsberg drakten og Ullr: ᛟᚹᛚᚦᚢᚦᛖᚹᚨᛉ
Ja .. her er litt mer:
en.wiktionary.org - etymologisk forklaring..
Mer om drakten
Thorsberg funnet
Uller i Barlinddalen
en.wiktionary.org - etymologisk forklaring..
Mer om drakten
Thorsberg funnet
Uller i Barlinddalen
Re: Thorsberg drakten og Ullr: ᛟᚹᛚᚦᚢᚦᛖᚹᚨᛉ
Herlig doppsko! Jeg ser at du har lagt til bilde også, for en dødskul fasong so to speak.
Det spørs om en ikke burde bruke den som inspirasjon til et prosjekt
Siden det er ei offermyr/vann så er det vel kul umulig å knytte enkeltgjenstander sammen men det er jo spennende å tenke at den kan ha havnet i tjernet sammen med ei av buene.
Det spørs om en ikke burde bruke den som inspirasjon til et prosjekt
Siden det er ei offermyr/vann så er det vel kul umulig å knytte enkeltgjenstander sammen men det er jo spennende å tenke at den kan ha havnet i tjernet sammen med ei av buene.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin