Når det er sagt, så har jeg hatt en jevn produksjon av opptenningsved, samt et par mer eller mindre skytende buer. Ser etter hvert at det hadde vært kjekt å ta vare på litt info og bilder av produksjonen, og kanskje fått litt mer tilbakemelding på bra og dårlig. Derfor, i forumets ånd, oppretter jeg egen tråd.
Hva er jeg interessert i?
- Jeg liker håndlagede ting.
- Mest mulig naturmaterialer.
- Ting som virker, selv om det kanskje ikke er historisk korrekt.
- Historisk korrekt er også interessant. Godt håndtverk går aldri ut på dato.
Hva er status:
Jeg har laget en god del buer av eikeplank. Et par av dem ble riktig så vellykket, men mange har gått fløyten. En ble forsøkt reddet med linfiber-backing, noe som kan sies å være ganske vellykket.
Jeg kjøpte et par ask-staver av en eldre buemaker i Oslo i fjor for svindelpris som jeg har laget et par høyst funksjonelle buer av.
I fjor tok jeg til skogs og hugde et tre. Dette skjedde på impuls tidlig på våren før bladene hadde sprunget. Trodde jeg hadde ask, men det viste seg å være rogn. ganke lite godt kom ut av dette, bortsett fra mye trim. Rogna skrudde seg om en spiralfjær. Det var heller ingen som hadde fortalt meg hvor store trær jeg burde se etter, så jeg gikk for noe stort. Alt dette førte til at jeg definerte meg selv som "Ikke tømmerhugger"
Men så, i våres, var jeg innom Daniel på Tangen og kjøpte en bunke med staver. Det var da det gikk opp for meg at de litt tynnere stammene kan være vel så bra. Så nå har jeg nettopp vært bak huset og fanget en hasselstamme, samt planer for både ask, alm, rogn og lønn. Jobben blir straks mer overkommelig for en middels kontorrotte når man holder seg til stammer under 10-12cm.

Når jeg saget over stokken ved den ganske kraftige kvisten, satt jeg igjen med en ca 2m lang og 7-8cm tykk stokk som jeg har tynnet ned så den skal tørke raskere.
Og mens den tørker skal det bli en flatbue av ask og en av alm fra Daniel.
Nok for denne gang.
Kjell